Skip to main content
فهرست مقالات

عدالت صحابه در ترازوی تحقیق

نویسنده:

(22 صفحه - از 23 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : صحابه ،عدالت صحابه ،صحابه پیامبر ،پیامبر ،اهل سنت ،صحابه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،عدالت ،سب ،روایات ،صحابه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،مورد صحابه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،اجتهاد ،خدا ،اسلام ،اهل سنت در مورد صحابه ،اصحاب پیامبر ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،ابوهریره ،عدالت صحابه در ترازوی تحقیق ،عقل ،حدیث ،توجیه ،ایمان ،معاویه ،صحابه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله دلالت ،صحابه میان علمای اهل سنت ،دلیل عدالت صحابه دلیل عقلی ،اصحاب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله دلالت ،جزء صحابه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،جزء صحابه پیامبر

نوشتار حاضر به بررسی دیدگاه علمای اهل سنت در مورد صحابه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌پردازد و پس از ارائه ادله چهارگانه کتاب، سنت، اجماع و عقل از نگاه آنها در مورد عدالت همه صحابه، با شیوه کاملا علمی و با استفاده از لیست منابع یاد شده، به نقد این دیدگاه می‌پردازد. سپس علت ارائه چنین دیدگاه و توجیهاتی را از طرف آنها ناچاری آنها در توجیه رفتارهای ناشایست برخی از صحابه می‌داند.

خلاصه ماشینی:

"قرار دارند تمسک کنند؟ چرا خلفا به این سخن پیامبر عمل نکردند؟ چرا به مسلمانها اجازه ندادند که به هر یک از صحابه که خود خواستند و تشخیص دادند تمسک کنند و از او هواداری نمایند؟ شبیه همین اشکالات در مورد روایاتی که فضایل بی‌حسابی را برای اصحاب نقل می‌کنند مطرح می‌شود؛ مثلا در مورد روایتی که می‌گوید: «اگر کسی به اندازه کوه احد طلا داشته باشد و آن را در راه خدا به ایتام، مساکین و بیچارگان انفاق کند تا این که فضیلت یک ساعت یکی از اصحابم را به‌دست آورد، هرگز موفق نخواهد شد. (1) 3- روایات فراوانی در منابع اهل سنت وجود دارد که به وضوح بر عدم عدالت برخی از صحابه دلالت دارند، به عنوان نمونه تنها به چند مورد آن بسنده می‌کنیم: الف) بخاری در صحیح خودش در«باب فی الحوض» حدود ده روایت از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل می‌کند که همه آنها در ذم صحابه، سرزنش و شکوه از عملکرد اصحاب بعد از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است. در همه این جنگها هر دو طرف از صحابه پیامبر بوده‌اند؛ اگر صحابه دارای عدالت و مصونیت از گناه و فسق بودند و خود صحابه به این امر واقف، بلکه موءمن و معتقد بودند، چگونه راضی می‌شدند خون همدیگر را بریزند و جمع کثیری را بی‌خانمان و بیچاره کنند؟ عجیب این است که علمای اهل سنت در اینگونه موارد توجیه نامعقولی را مطرح می‌کنند و می‌گویند: چون همه آنها برخوردار از اجتهاد بودند، اختلاف در اجتهاد داشتند و خداوند به آنها که در اجتهاد خود به حقیقت رسیدند، دو ثواب و به آنها که دچار اشتباه شدند یک ثواب عطا خواهد کرد و هر دو گروه در نزد خدا مأجور و مغفورند!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.