Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد اسلامی و گستره آزادی در آن

نویسنده:

(22 صفحه - از 33 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : اقتصادی ،اسلامی ،اقتصاد اسلامی ،مال ،انسان ،مالکیت ،مصرف ،خدا ،نظام اقتصادی اسلام ،نظام اقتصادی ،عدالت ،حق ،حرام ،محدودیتهایی ،اجتماعی ،ثروت ،دولت ،اهداف نظام اقتصادی اسلام ،آزادی اقتصادی ،ساماندهی نظام اقتصادی ،حق مالکیت ،زمینه اهداف نظام اقتصادی اسلام ،جامعه ،احکام ،خداوند ،اهداف نظام اقتصادی در اسلام ،نظام اقتصادی در اسلام ،اصل ،اهداف ،فعالیتهای اقتصادی

نگرش هر مکتبی نسبت به مبدأ، جهان آفرینش و انسان در ساماندهی نظام اقتصادی آن تأثیرگذار است. بر این اساس، اقتصاد اسلامی که برگرفته از آموزه‌های وحیانی است، انسان را موجودی آگاه، صاحب اراده و اختیار، هدفمند، کمال‌جو و مسؤولیت‌پذیر می‌داند؛ رفتارهای اقتصادی و فعالیتهای تولیدی او را تنظیم می‌کند و در جهت نیل به اهداف اقتصادی که همانا، اعتلای معنوی انسانها، استقلال اقتصادی، عدالت اقتصادی، رفاه عمومی و رشد اقتصادی است، گام بر می‌دارد. در این اندیشه، آزادی اقتصادی در چارچوب بندگی خدا و احترام نهادن به حریم حلال و حرامها تفسیر می‌گردد و افراد در انتخاب شغل، مسکن و به دست آوردن ثروت و مصرف آن آزادند. البته نه آزادی کامل، بلکه تحت نظارت و ارشاد دولت و پیچیده به ارزشها و مقررات و محدودیتهایی که اسلام یا حاکم اسلامی برای فعالیتهای اقتصادی وضع می‌نماید.

خلاصه ماشینی:

"از آنجا که در فرهنگ و بینش اسلامی، کمال و اعتلای معنوی انسانها، اصل اساسی است نه تنها ثروت و دارایی، بلکه حتی جان نیز وسیله و ابزاری است برای راهیابی انسان به سوی قله کمال که همان سیر الی الله باشد: «إن الله اشتری من الموءمنین أنفسهم و أموالهم» (3) در این مسیر است که مال وسیله تقرب الی‌الله و سلام و درود بر رسول الله می‌گردد: «و من الأعراب من یوءمن بالله و الیوم الآخر و یتخذ ما ینفق قربات عند الله و صلوات الرسول ألا إنها قربة لهم سیدخلهم الله فی رحمته إن الله غفور رحیم» (4) ______________________________ 1ـ برخی صاحب نظران، اهداف نظام اقتصادی اسلام را در هفت چیز خلاصه نموده‌اند: 1ـ حاکمیت سیاسی اسلام؛ 2ـتحکیم ارزشهای معنوی و اخلاقی؛ 3ـ عدم وابستگی اقتصادی؛ 4ـ برپایی عدالت اجتماعی؛ 5ـ خودکفایی و اقتدار اقتصادی؛ 6ـ توسعه و رشد؛ 7ـ رفاه عمومی (دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، مبانی اقتصاد اسلامی، ص 193). 2ـ محدودیت عینی که عبارت است از یک نیروی خارجی که رفتار و سلوک اجتماعی را مشخص و کنترل می‌کند و اجرای این اصل در اسلام به چند شکل است: الف) شریعت اسلامی در منابع اصلی خود تصریح کرده که کلیه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی که از نظر اسلام، بازدارنده تحقق ایده‌ها و ارزشهای ساخته شده اسلامی هستند (مثل ربا، احتکار و امثال آن) ممنوع است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.