چکیده:
از زمانی که قرآن کریم بر پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله نازل شده است، مخالفت با این کتاب
آسمانی هم آغاز شد. قرآن کریم هم بارها مخالفانش را به مبارزه طلبید. در این نوشتار، اشارهای
خواهیم داشت به اعجاز قرآن و ناتوانی همه از آوردن مثل قرآن و حتی سورهای یا آیهای مثل قرآن.
خلاصه ماشینی:
"مرحوم علامه رحمهالله مینویسد «مس قرآن، به معنای علم به آن است و آن در کتاب مکنون موجود است، کما این که میفرماید: «إنا جعلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون و إنه فی أم الکتاب لدینا لعلی حکیم؛ ما قرآن را به لسان فصیح عربی مقرر داشتیم تا شما در فهم آن مگر عقل و فکرت به کار بندید و همانا این کتاب نزد ما در لوح محفوظ بسی بلند پایه و محکم اساسی است» (3) استشهاد به آیاتی برای نبود معجزه در قرآن کریم گفته میشود در قرآن کریم، آیاتی وجود دارد که نشان میدهد از پیامبر گرامی اسلام درخواست معجزه شده است، اما حضرت آن را به سکوت برگزار کرده است و تنها به این اکتفا کرده که «من بشری مانند شما هستم» ـ به نظر میرسد مهمترین آن، آیات نود تا نود و سوم سوره مبارکه اسراء باشد ـ «قالوا لن نوءمن لک حتی تفجر لنا من الأرض ینبوعا أو تکون لک جنة من نخیل و عنب فتفجر الأنهار خلالها تفجیرا أو تسقط السماء کما زعمت علینا کسفا أو تأتی بالله و الملائکة قبیلا أو یکون ______________________________ 1ـ هود / 14.
مرحوم علامه طباطبایی رحمهالله بعد از بیان این که بخشی از این پیشنهادها محال و بخشی از روی لجبازی و مکابره است و این که «هل کنت الا بشرا رسولا» تأیید میکند که «سبحان ربی» برای تعجب است، مینویسد: «اگر این درخواستها برای این است که پیامبر صلیاللهعلیهوآله بشر است کجا بشر چنین قدرت مطلقه نامتناهی که حتی بر محالات ذاتی احاطه داشته باشد را دارد و اگر برای این است که ادعای رسالت کرد رسالت تنها چیزی که اقتضا میکند این است که آنچه خداوند بر عهدهاش گذاشت از بیان امر الهی و تبلیغ آن بانذار و تبشیر آنها و رسالت به معنای تفویض قدرت غیبی به او نیست» (4) ______________________________ 1ـ طبرسی، مجمعالبیان، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1379، ج 3، ص 440."