Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت از دیدگاه حجت الاسلام محمد غزالی

نویسنده:

(11 صفحه - از 41 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت ،اخلاق ،غزالی ،کودک ،عادت ،احیاء علوم‌الدین ،دیدگاه حجت‌الاسلام محمد غزالی ،نفس ،عقل ،معلم ،تدریجی ،انسان ،باطن ،ظاهر ،کیمیای‌سعادت ،محمد غزالی طوسی ،تربیت از دیدگاه حجت‌الاسلام ،دیدگاه حجت الإسلام محمد غزالی ،تعلیم و تربیت اخلاقی ،اخلاق نیک ،تربیت از دیدگاه حجت ،کتاب احیاء علوم‌الدین ،حقیقت ،اصول تعلیم و تربیت ،تربیت کودک ،اخلاقیات نیکو ،اخلاق از راه عادت ،اصول ،محمد غزالی حسین ایرانی ،راه تحصیل و کسب اخلاق

خلاصه ماشینی:

"از آنجا که هیچ چیز به انسان نزدیکتر از خود او نیست،اگر خود را نشناسد دیگری را چگونه شناسد؟و لذا باید حقیقت خود را طلب کند که چیست و از کجا آمده و کجا خواهد رفت و برای چه بدینجا آمده و سعادت و شقاوتش چیست و در چه چیز است؟7 غزالی کمال و فضلیت انسان را در حد وسط و اعتدال بین قوا(حکمت، شجاعت،عفت و عدل)می‌داند که به دو طریق این اعتدال میسر باشد:یکی از راه کمال فطری مانند انبیا و دیگر از راه تحصیل و کسب اخلاق با ریاضت و مجاهدت و تکرار. آراء تربیتی غزالی از بزرگترین دانشمندان متقدم است که دربارهء تعلیم و تربیت بویژه تربیت‌ کودک سخن گفته است،فصلهایی از کتابهای احیاء علوم الدین،کیمیای سعادت و نیز عمده مسائل رسالهء ایها الولد و الادب فی الدین را به این مهم اختصاص داده‌ است که به برخی از مباحث آنها می‌پردازیم. در ادامهء بحث و تشبیه عنوان صحت و سقم نفس به سلامتی و بیماری بدن‌ می‌گوید: رذیلت اخلاقی با ضدش(مثلا جهل با تعلم،بخل با سخاوت)آن هم با تحمل تلخی مجاهدت و خودداری از مشتهیات،درمان می‌شود و معلم و مربی باید اخلاق و علت نواقص اخلاقی را بداند و حال،سن،مزاج و توان تحملت هر فرد را در نظر گیرد و هر کس را با روش خاص و طی مراحل مختلف تعلیم و تربیت اخلاقی‌ دهخد و نبایدب استاد و مرشد بدون تشخیص این امور به پرورش متربی بپردازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.