چکیده:
آن زمان که رایانه، به کشور ما وارد شد و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گرفت، هیچ کس
گمان نمیکرد که این وسیله کم حجم، بستری باشد برای اینترنت؛ پدیدهای که مرز بین کشورها بلکه
دیوار بین خانهها را برداشت و صالح و طالح، متاع خود را در آن نمودند... .
ما معتقدیم که اسلام، پویا و در هر عصری، قابل اجرا است؛ پس نباید از موج بگریزیم بلکه باید
بر آن سوار شویم و گزارههای دینی خود را که پشتوانه عقلی نیز دارد، طی یک نهضت نرمافزاری، به
جهانیان، ارائه دهیم.
البته ناپخته کار کردن، عوارض جبرانناپذیری دارد. بنابراین، باید آسیبهای این نهضت را
بشناسیم تا به آن دچار نشویم. در این نوشتار، نویسنده آسیبهایی را که فرا روی این جنبش قرار دارد،
خاطر نشان میسازد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین، با وجود تحقیقات متعدد در کشور در عرصههای علوم فنی، پزشکی، طبیعی و انسانی و فلسفی و هنری و با وجود تأسیس رشتههای تخصصی مختلف در حوزه علمیه قم و با وجود شخصیتهای علمی توانمند و حکیمان و عالمان نامداری چون علامه طباطبایی، پرفسور حسابی، استاد مطهری، استاد جوادی، استاد سبحانی، استاد مصباح و دیگر بزرگان حوزوی و دانشگاهی، باز هم نمیتوان از فعلیت جنبش نرمافزاری دم زد؛ زیرا چالشهای گوناگون در عرصههای فقهی و حقوقی، از جمله مسأله بیمه، اینترنت، مسائل نوپیدای پزشکی، و در عرصه فلسفه و کلام، بویژه فلسفههای مضاف و سایر عرصههای فنی و طبیعی و انسانی وجود دارد و هنوز حرکت همگانی و فزاینده در تولید علم و پاسخیابی برداشته نشده است.
نیز از فقدان فلسفه علوم طبیعی رنج میبرند ولی باید به این نکته توجه کرد که فلسفههای مضاف، یک نگاه تاریخمندانه به تمام دستآوردهای علوم دارد و چون علوم انسانی و طبیعی، با تحقیقات میدانی در کشورهای دیگر انجام گرفته است و بیشک، ویژگیهای فرهنگی و بومی در این تحقیقات اثر میگذارد، نباید داوریهای موجود در فلسفههای مضاف به اینگونه علوم را نسخه مطابق با نیازهای کشور دانست؛ برای مثال، چند سالی است فلسفه علم در دانشگاه صنعتی شریف تأسیس شده است اما جای این پرسش وجود دارد که این رشته آموزشی چه نقشی در رشد و بالندگی علوم طبیعی و فنی داشته است؟ به نظر میرسد نمیتوان پاسخ مثبتی ارائه کرد؛ زیرا اساتید و دانشجویان این رشته نیز به جای پژوهش و نگاه تاریخی به دستآوردهای علمی در کشورمان ـ با ______________________________ 1ـ ر."