Skip to main content
فهرست مقالات

عاشورا؛ تجلی ادب رحمانی

نویسنده: ؛

بهمن 1383 - شماره 38 (22 صفحه - از 54 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : عاشورا ،امام حسین علیه‌السلام ،کربلا ،عاشورا ادب انسانهای کامل ،الله ،اصحاب امام حسین علیه‌السلام ،علی علیه‌السلام ،الهی ،حسین علیه‌السلام ،انسان کامل ،امام علی ،امام علی علیه‌السلام ،ادب الهی ،عاشورا ادب ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،دینی ،ادب دینی ،کربلا و تابلوی عاشورا ،تجلی ادب ،پیامبر اسلام ،بن الحسن علیه‌السلام ،امام علیه‌السلام ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،ادب الهی و دینی ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،ادب حضور ،آداب الهی ،آینه کربلا ،قیام کربلا ،برابر خدای متعال

ادب، حدشناسی، قملرودانی و نگاهداشت جایگاه و حد خویشتن است که بر معرفت نفس و معرفت رب استوار می‌باشد؛ چه این که ادب انسان خودآگاه خداآگاه؛ ادب مع‌الله، ادب عندالله و حریم نگاهداشتن و شریعت محوری در فکر، قول و عمل است. در آینه کربلا و تابلوی عاشورا ادب انسانهای کامل و متکامل، از امام و مأموم به صورت تمام عیار ترسیم و تصویر شده است. عاشورا در حقیقت، فرهنگستان ادب ولایی و توحیدی و ادبستان رحمانی و روحانی است و معلم و مربی، آن انسان کامل و امام زمان عاشورا؛ یعنی حسین بن علی علیه‌السلام و شاگردان ایشان از بنی هاشم (عباس بن علی علیه‌السلام ، قاسم بن الحسن علیه‌السلام ، علی اکبر، زینب کبری علیهاالسلام و...) و غیر بنی هاشم (حر بن یزید ریاحی، زهیر بن قین، حبیب بن مظاهر، ام وهب، جون و...) بوده‌اند. هر کدام از آنان در مرتبه وجودی خود، ادب در برابر ولی‌الله و حجة‌الله، ادب در برابر خدای متعال و ادب حضور عنداللهی را مراعات کرده و حیات طیبه و زندگی پایدار پاک را با واژه ادب تفسیر کردند. ناگفته نماند از باب «تعرف الاشیاء باضدادها» آن سوی جبهه عاشورا؛ یعنی کاروان یزیدی جز حدنشناسی و بی‌ادبی در مقابل «ولی خدا» و شریعت الهی، ظهور دیگری نداشت. پس ادب سرمایه کمال و سعادت انسانی و بحران فیض الهی و مجلای عنایت و بارقه ربوبی است که عده‌ای از عاشوراییان را به دیدار خدا کشاند. در این نوشتار، از ادب، نقش ادب در بیداری، بینایی و گذر از خود به خدا و نیل به فیض لقای رب از رهگذر دیدار امام و ولی خدا سخن رفته است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.