Skip to main content
فهرست مقالات

پیوند معنویت با سیاست در مکتب امام خمینی

نویسنده:

(18 صفحه - از 22 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : توحید عملی، امام، خدا، امام‌خمینی، انسان، حجاب، عرفان، حق، نور، اسلامی، تجلی، ذات، توحید عملی امام، وحدت، حکومت، انبیا، قلب، جامعه توحیدی، مردم، احدیت، عرفا، غیبی، فیض، ولایت، کثرت، قدرت، حق‌تعالی، توحید عملی برآمده، اسماء الهی جلوه‌های ذات، جامعه

در طول تاریخ حیات طبیعی انسان که سلطه گران و مفسدان، دست ستم بر مردم گشوده و با هر نیرنگ و ترفندی، آنها را در ضعف و ذلت نگه می‌داشتند، تا پایه‌های سیطره خود را حفظ و تحکیم کنند؛ پیامبران خدا، با تکیه بر توحید عملی، در برابر آنها ایستادند و در صورتی که مردم دعوت آنها را پاسخ می‌دادند شیشه عمر فرعونیان و نمرودیان را شکسته و اساس فساد و ستم را نابود می‌کردند. حضرت امام خمینی رحمه‌الله با الگو قرار دادن پیامبران، بویژه رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، میراث انبیای گذشته را به کار گرفت و مردم ایران را زنده کرد و با توحید عملی برآمده از عرفان اسلامی، اساس حکومت ستم‌شاهی را ویران کرد و در برابر ابرقدرتهای جهان قد بر افراشت. توحید عملی که شاخص اصلی آن قیام لله است، انبیا را از معراج به معرکه نبرد با کافران و مستکبران می‌آورد و حضرت روح الله، با سیر در این مسیر، از کوثر توحید ناب نوشید ولی در سرخوشی آن فرو نماند، بلکه از حق و همراه حق به سوی خلق آمد و با جانی شیدا و قلبی آکنده از عشق به خدا و خلق خدا بر مشعل هدایت اسلام دمید و فروغ آن را فزونی بخشید و جهان را پر از یاد و نام او ساخت. در این پژوهش، ابعاد عرفانی و سیاسی توحید عملی امام را می‌کاویم تا چگونگی پیوند عرفان و سیاست را در مکتب بالنده عرفان امام دریابیم.

خلاصه ماشینی: "پر است، آن که فراگیر است و همه به او وابسته‌اند و هر طرف روبگرانی روی اوست: «فأینما تولوا فثم وجه الله» (1) بنابراین، تجلی احدیت که فیض اقدس است باطن اسم اعظم «الله» بوده و ظهور این اسم عالم را به نور خدا روشن کرده و به هر جا بنگری نور و جلوه اوست: «الله نور السماوات و الأرض» (2) مقام انسان کامل حضرت امام معتقدند اسم اعظم الله برای تجلی در عین موجودات و عطای فیض در آنها به دلیل گستردگی فیض و محدودیت و کدورت اعیان موجودات، به واسطه حجاب و جلوه‌ای، فیض خود را به اعیان موجودات می‌رساند. » (1) پس مقام حقیقی و کمال انسان که مقام فنا در احدیت است با «فنا» به کشف می‌آید؛ زیرا اسماء الهی به واسطه احدیت فانی در ذات غیبی است که هیچ هویت و حیثیتی از خود ندارد و تمام اسماء الهی در او به نحو جمعی غیبی حاضر است و آدم که همه اسماء را از خدا فرا گرفته است (و علم آدم الأسماء کلها) (2) صاحب این مقام قرب و ولایت کلی است اما به صورت استعداد که باید آن را در زندگی بتدریج کشف و شکوفا سازد و به فنا و لقاء الله برسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.