Skip to main content
فهرست مقالات

بخش دوم: از مقولات دیگر/ قضیه شرطی همان حملی است

نویسنده:

(14 صفحه - از 171 تا 184)

کلید واژه های ماشینی : قضیه، حملی، تالی، قضایای شرطی، قضیه حملیه، قید، متکلم، منفصله، تصور، قضیه شرطیه

خلاصه ماشینی: "بازگشت منفصله به حملیه اما بازگشت قضایای منفصله به حملیه، باید دید معنای واقعی این قضایا چیست؟ مثلا در منفصله حقیقیه وقتی می‌گوییم: عدد یا قسمت‌پذیر است یا قسمت‌ناپذیر، مراد مطلق عدد است یا عدد معین یا عدد نامعین؟ اگر مطلق عدد مراد باشد، مطلق عدد شامل اعداد قسمت‌پذیر و قسمت‌ناپذیر هردو است نه این که یا این باشد یا آن، پس معنای منفصله مزبور یا این است: مطلق عدد منقسم می‌شود به قسمت‌پذیر و قسمت‌ناپذیر، که محمول «منقسم می‌شود» است نه «یا قسمت‌پذیر یا قسمت‌ناپذیر» و یا مراد این است: مطلق عدد، برخی از آن قسمت‌پذیر است و برخی از آن قسمت‌ناپذیر، و به تعبیر ساده‌تر بخشی از مطلق عدد قسمت‌پذیر است و بخشی قسمت‌ناپذیر است و این، دیگر منفصله حقیقیه نیست بلکه در واقع همان قضیه حملیه است که به صورت .... چرا شرطیه بجای حملیه؟ اکنون جای این پرسش بسیار مهم باقی است که اگر همه قضایا در ساخت و بافت، حملی است و همه شرطیات - خواه متصله و خواه منفصله- به حملیات بازمی‌گردند پس اساسا چرا علاوه‌بر قضیه حملیه، از قضیه شرطیه هم استفاده شده و حتی در منطق جدید، محور اصلی، قضایای شرطیه است؟ جواب منطق فقط ابزار تنظیم و بیان مافی‌الضمیر یا صورتهای ذهنی است در قالبهای خاص، و به هیچ‌وجه نباید آن را با بحث شناخت یا معرفت‌شناسی درهم آمیخت، قالب دادن و نظام بخشیدن به اندیشه در هر قالب و فرم و صورتی که باشد، غیر از خود اندیشه است، در آوردن فکر در قالبی خاص برای فهم روابط اجزاء فکر با یکدیگر و انتقال از یک جزء - مثلا صغری- به جزء دیگر-مثلا حد وسط یا کبری - با اصل فکر متفاوت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.