چکیده:
بر طبق دیدگاه ساختی - کارکردی، جامعه به عنوان یک نظام اجتماعی از خرده نظام ها و نهادهای مختلفی تشکیل یافته است و آنچه می تواند از جمله علل پیشرفت و توسعه هر جامعه ای به حساب آید وجود تعادلی پویا و «حالتی از تعادل کارکردی» در میان این خرده نظام ها و نهادهاست. بی شک دو نهاد دانشگاه و صنعت از مهمترین نهادهای اجتماعی جوامع جدیدند که در مسیر توسعه این جوامع نقشی مهم بر عهده خواهند داشت. متن حاضر درصدد شناسایی و توصیف رابطه میان این دو نهاد در متن تعاملات اجتماعی موجود در جامعه ایران امروز و آسیب شناسی و تبیین چرایی چنین رابطه ای در یک بستر تاریخی - جامعه شناختی است و سعی بر آن دارد تا در این زمینه راه کارهایی را نیز توصیه نماید.
According to structural-functional approach, society as a social system consists of different subsystems and institutions. Existence of dynamic balance and state of functional balance between these subsystems and institutions is one of the main causes of progress and development of each society. No doubt university and industry are two most important social institutions of modern societies that have important roles in the development trend of these societies. The present research tries to illustrate and describe the relations between these two institutions in the context of existing social interactions of Iran today and tries to use pathology and explain why there is such a relation in a historical-sociological context and at last tries to suggest some solutions.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به تجارب کشورهای موفق و بهطور کلی باید گفت آنچه در مجموع میتواند به ایجاد ارتباطی مطلوب و سازنده میان این دو نهاد مهم اجتماعی و حفظ تعادلی پویا در جامعه یاری رساند، وجود استراتژیهای بلندمدت و کوتاهمدت اجتماعی-اقتصادی است که در مقیاس جامعه کل و خرده نظامها و نهادها و در سطوح کلان و خرد اهداف و هنجارهای هر بخش را تعیین کرده برنامهای مشخص برای ایجاد ارتباطات و مناسبات میان بخشهای مختلف جامعه بیندیشد،در واقع باید در جامعه و در بین اجزاء مختلف آن نگرشی سیستمی حاکم باشد تا هر جزء در ارتباط با اجزاء دیگر و در ربط و نسبت با جامعه کل در نظر گرفته شود.
کشور ما به دلیل عقب ماندن از قافله علم و تکنولوژی در طول ادوار تاریخی و همچنین قرار گرفتن در سر راه ایلات سرگردان آسیای مرکزی در گذشته،و در حدود یکصد سال اخیر با واقع شدن در معرض امواج مدرنیزاسیون11و نوسازی در سطح جهانی با گسست و عدم تعادلی روبهرو شده است که نتایج آن در باب ارتباط صنعت و دانشگاه نیز مشهود است،همچنین تا به حال کمتر عزم جدی برای متناسبسازی دانشگاهها و مواد درسی ارائه شده در آنها و نیز متناسبسازی طرحهای صنعتی و تکنولوژی مورد استفاده در صنایع با نیازهای بنیادین و امروزی جامعه دیده شده است،همچنانکه تا به حال چنین عزمی در راه تنظیم برنامه توسعه صنعتی کشور و متناسب ساختن دانشگاهها و صنایع با آن نیز کمتر به چشم آمده است."