Skip to main content
فهرست مقالات

اندر چیستی فلسفه دین

نویسنده:

(20 صفحه - از 291 تا 310)

کلید واژه های ماشینی : دین، برهان، شر، صفات، انسان، خداوند، نفس، ایمان، فلسفه دین، اثبات

خلاصه ماشینی:

"ممکن است سؤال شود این بررسی در منشأ دین فرع قبول این است که دین منشأ انسانی داشته باشد نه وحیانی؟ در جواب بایستی گفت که اگر دین وحیانی نیز باشد ولی انسان بدان سو و به دین، اقبال ننماید هیچگاه دین، تحقق تاریخی پیدا نمی‌کند و در حالت اولیه خود می‌ماند و مدفون می‌شود. حال فرض می‌کنیم مثلا برهان حرکت اقامه شده است و یک وجود محرک بلاتحرک اثبات شده و یک مصداق از آن در خارج است و ما خدشه‌ای در برهان نداریم ولی تازه با یک سؤال جدی روبرو هستیم و آن اینکه: آیا آنچه اثبات شده است از کجا معلوم که همان وجود خداوند است؟ آیا این مصداق همان «یهو» است یا «پدر آسمانی» یا «روح کلی» بودا یا «الله مسلمین» است؟ پس از اثبات برهان ما تنها یک گام برداشته‌ایم ولی گام دوم که تعیین عینیت مصداق فلسفی با مصداق دینی است هنوز باقی است. راه چاره این است که بگوییم در عین حال که نمی‌توان وجود خداوند را به نحو منطقی اثبات کرد لیکن می‌توانیم معتقد شویم که جهان طبیعت دارای خدایی است. حالا بحث این است که آیا اختیار جزو کدامیک از ایندو مقوله است؟ اگر از مقوله اول باشد هر موقع احساس اختیار بکنیم حتما اختیار وجود دارد و ما مختار هستیم ولی اگر از مقوله دوم باشد چنین نتیجه‌ای نمی‌توان گرفت. گویا عالم برزخ خوابگاه است، این نظریه به دو قسم تقسیم می‌شود: 1ـ بعضی معتقدند هنگام نفخ صور یا قیامت، تنها افرادی بیدار می‌شوند که نیکوکار باشند در غیراینصورت خواب آنها ابدی خواهد بود و مسلم است که اگر آگاهی از بین برود مساوی نابودی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.