Skip to main content
فهرست مقالات

پیدایش شیعه اسماعیلیه

نویسنده:

(7 صفحه - از 46 تا 52)

کلید واژه های ماشینی : اسماعیل ،امام ،امام صادق علیه‌السلام ،امامت ،امام جعفر صادق علیه‌السلام ،امام جعفر صادق علیه‌السلام اسماعیل ،روایات ،اسماعیل بن جعفر صادق علیه‌السلام ،حیات پدرش امام صادق علیه‌السلام ،بداء ،موسی ،جانشین امام صادق علیه‌السلام ،فرزند امام صادق علیه‌السلام ،جوینی ،تاریخ جهانگشای جوینی ،امام صادق علیه‌السلام امامت ،امام صادق علیه‌السلام برای‌این‌که شیعیان ،جعفر صادق علیه‌السلام والی مدینه ،روایت امام صادق علیه‌السلام ،امام صادق علیه‌السلام پسر ،شیعه اسماعیلیه ،فیض ،مرگ ،پیدایش شیعه ،امامت اسماعیل ،مرده ،تاریخ شیعه ،امامت محمد پسر اسماعیل ،نقل ،اسماعیل پیش‌از امام جعفر

خلاصه ماشینی:

"نوبختی نقل کرده:امام صادق علیه السلام به هنگام وفات پسرش اسماعیل، جمعی از یاران خود را که تعداد آنها بالغ بر 30 نفر بودند، دعوت کرد وبه آنها دستور داد، صورت اسماعیل را باز کنند ودقیقا ببینند که آیا او زنده است یا مرده؟ همه نگاه کردند وبالاتفاق گفتند که او مرده است. (1) با توجه به روایاتی که قبلا ذکر شد و روایات دیگری که در آنها به اسامی ائمه تصریح شده است(2)، سخنان برخی از نویسندگان تاریخ شیعه، کاملا واهی وبی اساس است؛ آن جا که می‌نویسد:«امام صادق علیه السلام نخست پسر مهتر خود اسماعیل را به جانشینی خویش برگزید وچون از فساد اخلاقی وی اطلاع یافت، او را از این مقام خلع کرد و مقارن همین زمان، اسماعیل زندگی را بدرود گفت. (4) آری «بداء» به این معنی در اسماعیل کاملا صادق است چنان که مرحوم مفید می‌نویسد: اسماعیل بزرگترین پسر آن حضرت بود وامام صادق او را دوست می‌داشت وبرخی از شیعیان به جهت محبتی که حضرت صادق علیه السلام به اسماعیل داشت وبزرگتر از پسران دیگر بود، چنان گمان می‌کرده‌اند که او بعد از پدرش امام می‌باشد ولی اسماعیل در حال حیات پدر در مدینه از دنیا رفت وچون خلاف آنچه مردم فکر می‌کردند آشکار شد، گمان بردندکه در امامت اسماعیل «بداء» حاصل شده است چون با مرگ اسماعیل حقیقت امر بر مردم روشن شد وآنها پی به اشتباه خود بردند، بدین جهت موضوع اسماعیل در لسان روایات، از مصادیق بارز «بداء» شمرده شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.