Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاههای مختلف معتزله بصره و معتزله بغداد

نویسنده:

(8 صفحه - از 39 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : معتزله ،معتزله بصره و معتزله بغداد ،بغداد ،بصره ،بصری ،معتزله بغداد ،معتزله بصره ،مدرسه بغداد ،بشر بن معتمر ،امیر موءمنان علی علیه‌السلام ،شیعه ،سران مدرسه بغداد ،پیروان مدرسه بغداد ،پیروان مدرسه بصره ،علی علیه‌السلام ،بن معتمر موءسس مدرسه بغداد ،سران مدرسه بصره ،قرآن ،بشر بن معتمر موءسس مدرسه ،مدرسه بصره ،بن معتمر بنیان‌گذار مدرسه بغداد ،قاضی عبد الجبار ،بشر بن معتمر شیعه ،سران معتزله بصره انتقادهایی نسبت ،بشر بن معتمر بنیان‌گذار مدرسه ،ابن‌ابی‌الحدید ،میان پیروان مدرسه بصره ،معتزله مدرسه بصره با شیعه ،معتزله بغداد به تفضیل علی ،اختلافات معتزله در مدرسه بغداد

خلاصه ماشینی:

"مهمترین ویژگی های مدرسه بغداد عبارت است از: 1 تفضیل امیر موءمنان علی علیه السلام بر دیگران: از دیر باز یکی از مسائل مهم واساسی در باب امامت این بود که پس از رسول خدا، افضل مردم در میان صحابه چه کسی بوده است ؟ شیعه معتقد بود که امیر موءمنان علی علیه السلام از همه افضل وبرتر است ولی مخالفان آنها، ابوبکر را افضل مردم وپس از او عمر وپس از او عثمان وسپس علی را افضل می‌دانستند وهر دو گروه عقیده خود را در باره این که امام وخلیفه پس از رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم‌کیست به این مسأله مبتنی کرده بودند. (5) ونیز می‌نویسد: معتزله بغداد مانند: ابو القاسم بلخی، ابوالحسین خیاط، بشر بن معتمر وجعفر بن مبشر، علی را افضل مردم پس از پیامبر می‌دانند ومن (ابن ابی الحدید) در این باره چنین سروده ام: وخیر خلق الله بعد المصطفی أعظمهم یوم الفخار شرفا السید المعظم الوصی بعل البتول المرتضی علی (6) واین چنین بود که معتزله بغداد نسبت به امام علی علیه السلام محبت وارادت داشتند واین در حالی است که معتزله بصره نه تنها علی علیه السلام را افضل نمی‌دانستند بلکه از او عیبجویی هم می‌کردند. (2) قابل ذکر است که در میان پیروان مدرسه بصره به خصوص متأخران آنها نیز کسانی بودند که مانند معتزله بغداد به تفضیل علی علیه السلام معتقد بودند مانند ابو علی جبائی که در اواخر عمر به این موضوع معتقد شد ومانند ابو عبید الله بصری وقاضی عبد الجبار معتزلی که به تفضیل علی علیه السلام عقیده داشتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.