Skip to main content
فهرست مقالات

موضوع فلسفه اخلاق و حیطه آن

نویسنده:

(9 صفحه - از 47 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق، فلسفه اخلاق، فرا اخلاقی، آرای حکیمان واصولیان مسلمان، مبانی اخلاق، فلسفه اخلاقی حکیمان واصولیان، Ethics، نوعی عینیت اخلاقیات قائل، آرای، اخلاق ارزشی

خلاصه ماشینی: "عمده نظر در این مقاله معطوف به مکتوبات فلسفه اخلاق در قرن بیستم است ولی در عین حال در بدایت این مقال ونهایت آن، اشاره ای کوتاه به آرای اخلاقی دیگر خواهیم کرد. اکثر این مباحث مربوط به «اخلاق ارزشی» است ولی گاه گاه مسائل مربوط به حیطه فرا اخلاق ) meta- ethics( در میان آنها دیده می‌شود. آثاری که عالمان اخلاق، حکیمان ومتکلمان مسلمان پدید آورده‌اند، عمدتا در حیطه اخلاق ارزشی، اخلاق عملی وسلوک اخلاقی است و این امر با اندک تأملی در کتابهای اصلی اخلاق چون «تهذیب الأخلاق» ابن مسکویه، «اخلاق ناصری» خواجه نصیر الدین طوسی و«کیمیای سعادت»غزالی وامثال آن روشن می‌شود. (2) بر طبق این نظر، علی القاعده، باید بین دو دسته مسائل میز دقیق نهاد:مسائل فرا اخلاقی را باید از مسائل ارزشی اخلاق جدا کرد، چون هریک ماهیت مخصوص به خود دارند ونحوه تحلیل وبررسی شان هم فرق می‌کند. دیوید برینک خود از نوعی رئالیسم اخلاقی وعینیت در اخلاقیات دفاع می‌کند ودر نتیجه، تفکیک حاسمی که فیلسوفان غیر شناختاری ) non- cognitivist( بین دو دسته مسائل درجه اول ودرجه دوم فلسفه اخلاق، قائل بوده‌اند، از نظر وی قابل تردید وتشکیک‌اند. خانم هرلی ) Hurley(کتاب مبسوط خویش «دلیل های طبیعی» ( Natural Reasons) معتقد است علی رغم استدلالهایی که ذهنی گرایان اخلاقی چون مکی ) Mackie( اقامه کرده‌اند، می‌توان از نوعی عینیت اصول اخلاقی دفاع کرد. گرچه این قرار دادها را بی‌بنیان وبی دلیل، موجه عقلایی نمی‌بیند و وجود مصالح ومفاسد نوعی را،پشتوانه آن می‌داند؛ ولی به هرحال در مورد ماهیت نفس اخلاقیات، معتقد است که به بنای عقلا قوام می‌یابند ودر ورای آن اتفاق عقلایی، حقیقتی به نام حسن وقبح یا باید ونباید عقلی وجود ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.