Skip to main content
فهرست مقالات

قاعده لطف

نویسنده:

(6 صفحه - از 91 تا 96)

کلید واژه های ماشینی : لطف، قاعده لطف، خدا، نقض، تکلیف، غرض، مقصود، کتاب کاشف الأسرار، واجب، فعل خدا

خلاصه ماشینی:

"وآیا بعد از بیان صرف تکالیف،ذکر ثواب اعمال وعقاب اعمال وزینت وجلوه دادن بهشت مانند عروسان که هرتار موی او زنجیریست آویخته،وهر غمزه او دانه دامی است ریخته، وترساندن از جهنم وبیان درکات وشداید آن که زهره را شکافد، وهر هوس را نشاند، و وضع حدود وتعزیرات، وتحریص بر مواعظ ومساجد وامر به معروف ونهی از منکر وهکذا آن چه زاید بر اصل بیان است چه فایده دارد؟وچرا این همه را با این اصرار وتأکید وتکرار قرار داده وفرموده؟ وچرا همه را میان خوف ورجا نگهداشته؟ وآیات رحمت وغضب وگذشت وسخت گیری را به نهایت رسانده؟ آیا بدیهی نیست که ترک اینها نقض غرض است ووضع وقرارداد اینها وغیر اینها از لوازم ومتممات وصول به مقصود است؟ آیا بعد از این دلیل حسی وبرهانی بدیهی که بتمامه به روی هر مرتبه‌ای از مراتب لطف نشسته ودر هر فرد از افراد وی جاری گشته، توان قائل به تفصیل شد؟! ای کاش!کسی از او می‌پرسید به کدام دلیل عقلی آن بعض را واجب نمودی، که آن دلیل بعینه در آن بعض دیگر نیست؟ آیا هر مرتبه که ترک شود بدیهی نیست که نقضی لازم آید؟ وهر فردی که پا به دایره وجود نگذارد آشکار وهویدا نیست که فعل او هر آینه بهتر باشد؟ واگر قادر حکیم متعال خوبتر وکاملتر را رها کند وبه خوب وکامل اکتفا نماید آیا این نقص درصنعت نیست؟ وآیا این بخل ومنع فیض نیست؟ ونظیر این شبهه فاسده است گمان آن که گوید: لازم وواجب نیست که فعل خدا اصلح باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.