Skip to main content
فهرست مقالات

اثبات وجود خدا در برهان اخلاقی کانت

نویسنده:

(10 صفحه - از 46 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : کانت، تکلیف، برهان اخلاقی کانت، عقل، فلسفه اخلاق، طبیعت، نفس، فلسفه، لذت، سعادت

خلاصه ماشینی:

"5 تکلیف نسبت به اراده، امر مطلق نیست تکلیف همان طور که کانت لحاظ کرده است نسبت به عقل، امر مطلق است نه نسبت به اراده؛زیرا تکلیف نشانگر نسبت ضروری بین فعل وطبیعت معقول است وعقل، این نسبت وضرورت را درک می‌کند ولی انسان طبیعت حسی نیز دارد وخیر نزد کانت مشترک بین خیر حسی وخیر عقلی است وگاهی اراده از پیمودن مسیر عقلی سرباز می‌زند که در این صورت لذت ومنفعت بر اراده تأثیر می‌گذارد ودر حقیقت دستور قانون اخلاقی چنین می‌شود: «اگر اراده کرده‌ای که به مقتضای عقل سیر کنی پس چنین عمل کن». اشکال این گفته این است که: حال که سعادت غایت فضیلت است چرا نتوانیم تکلیف را به خاطر وصول به سعادت انجام دهیم؟ البته نباید تکلیف را برای وصول به سعادت محسوس وتجربی انجام داد؛ زیرا در آن صورت نمی‌توان مبانی متافیزیکی برای اخلاق به دست آورد، اما اگر تکلیف را برای وصول به مطلق سعادت انجام دهیم خواه این سعادت خود فضیلت باشد، خواه سعادت دنیوی وخواه اخروی وخواه اطاعت از امر خدا و وصول به لقاء الله در آن صورت فعل اخلاقی هم مبتنی بر متافیزیک است وهم بدون غایت انجام نمی‌گیرد تا اشکال شود که انجام دادن تکلیف به خاطر خود تکلیف، صورتی است بدون ماده ومحتوا، درعمل هم هیچ کس این طور رفتار نمی‌کند یعنی هیچ کس تکلیف را به خاطر این که تکلیف است انجام نمی‌دهد بلکه همواره غایتی غیر از خود فعل در نظر دارد وفعل منطبق با واقع هم فعلی است که فاعل را به غایتی برساند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.