چکیده:
اهل نظر خصوصا بنی هاشم و از همه مهمتر من در آن جلسه حاضر نبودیم.پس شورایی که از طرفداران تو تشکیل یافته و به نفع تو رأی دادهاند چه اعتباری دارد.اما در مورد موضوع دوم،اگر تو به صرف اینکه پیامبر با دختر تو ازدواج کرده ادعای خویشاوندی او را میکنی،من در این ادعا از تو صادقتر و به این افتخار از تو شایستهترم که هم داماد پیامبر و هم پسر عم اویم. اینکه،اسناد این اشعار به حضرت امیر به چه حد میتواند صحیح باشد،خود موضوع تحقیق دیگری است.البته در دست بودن معیار و منبعی چون نهج البلاغه،تطبیق موضوعات این اشعار با محتویات نهج البلاغه کار چندان دشواری نیست خصوصا در مواردی علاوه بر مضمون،عین لفظ نیز تکرار میشود.در این مقاله جنبه ادبی شخصیت بیهمتای حضرت مولی الموحدین علی علیه السلام در 7 محور بررسی میشود: 1-شاعری آن حضرت. 2-نقد ادبی و نظرهای فنی مولا در شعر و ادب. 3-بیان شاعرانه آن حضرت در نهج البلاغه. 4-استفاده مولا از امثال سائره عرب. 5-دستورها و ارائه روشهای ادبی از جانب آن حضرت. 6-تأثیر حضرت امیر(ع)بر شعر او نویسندگان بعد از خود. 7-نقل اشعار دیگران در نهج البلاغه. و همین مورد اخیر است که در این مقاله بدان پرداخته شده است.حضرت در نهج البلاغه در 9 مورد،14 بیت از شعرای دیگر را نقل کرده است. در این مقابله سعی شده است ضمن شرح و تحلیل این اشعار،طرز به کارگیری آنها در کلام حضرت نقد و بررسی شوند. حضرت در این دو بیت به این دو موضوع اشاره میکند و خطاب به ابو بکر میگوید: اگر تو ادعا میکنی خلافت را از طریق شورا به دست آوردهای ادعایی باطل است؛چون
خلاصه ماشینی:
"همه این تصاویر در قصاید«حجیه»خاقانی انعکاس یافته است: الف: پس به کوفه مشهد پاک امیر النحل را همچو جیش نحل جوش انسی و جان دیدهاند تشنگانی که ز جان سیر شدند از می عشق دل دریاکش سرمست چو دریا بینند ب:هرکبوتر کز حریم کعبه جان آمده زیر پرش نامه توفیق پنهان دیدهاند عاشقان اول طواف کعبه جان کردهاند پس طواف کعبه تن فرض ایمان دیدهاند *** آسمان در حرم کعبه کبوتر وارست که به امنش ز در کعبه مسما بینند آسمان کو ز کبودی به کبوتر ماند بر در کعبه معلق زن و دروا بینند این کبوتر که نیارد ز بر کعبه پرید طیرانش نه به بالا که به پهنا بینند *** ج: مقصد اینجاست ندای طلب اینجا شنوند بختیان را ز جرس صبحدم آوا شنوند عارفان نظری را فدی اینجا خواهند هاتفان سحری را ندی اینجا شنوند عرشیان بانگ و لله علی الناس زنند پاسخ از خلق سمعنا و اطعنا شنوند از سر پای در آیند سراپا به نیاز تا تعال از ملک العرش تعالی شنوند *** د: ذات حق سلطان سلطانان و کعبهدار ملک مصطفی را شحنه و منشور قرآن دیدهاند وادی فکرت بریده محرم عشق آمده موقف شوق ایستاده کعبه جان دیدهاند رانده ز آنجا تا به خاک حله و آب فرات موقف الشمس و مقام شیر یزدان دیدهاند در طواف کعبه جان ساکنان عرش را چون حلی دلبران در رقص و افغان دیدهاند در سجود کعبه جان ساکنان سدره را همچو عقل عاشقان سرمست و حیران دیدهاند *** هـ: جبرئیل استاده چون اعرابیی اشتر سوار کز پی حاجش دلیل ره فراوان دیدهاند عرضگاه دشت موقف عرض جنات است از آنک مصنع او کوثر و سقاش رضوان دیدهاند حاج را نونو در افزای از ملایک کرده حق هرچه در ششصد هزار اعداد نقصان دیدهاند آمده در مکه و چون قدسیان برگرد عرش عرش را برگرد کعبه طوف و جولان دیدهاند پیش کعبه گشته چون باران زمین بوس از نیاز و آسمان را در طوافش هفت دوران دیدهاند 7-نقل اشعار دیگران امام در نهج البلاغه در 9 مورد،41 بیت از شعرای دیگر را نقل کردهاند."