Skip to main content
فهرست مقالات

توحید و شرک در عبادت (2)

نویسنده:

(20 صفحه - از 60 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : شرک، بدعت، عبادت، پیامبر، شرک در عبادت، خدا، قرآن، اسلام، دین، گرامی

خلاصه ماشینی:

"9 تحدید منطقی و داوری در موارد مبهم با توجه به این ضابطه،اکنون وقت آن‌ رسیده است که در پرتو آن،موارد اختلاف را از نظر شرک در عبادت یا تکریم و احترام، روشن سازیم،اینک مواردی را یادآور می‌شویم: * 1-توسل به پیامبران و صالحان توسل به پیامبران و صالحان به‌ صورتهای مختلف انجام می‌گیرد،گاهی‌ انسان از آنها درخواست دعا می‌نماید همچنان که در حال حیات،درخواست دعا می‌کرد،و گاهی دیگر از آنها درخواست‌ انجام عملی می‌کند و می‌گوید بچهء مرا شفا ده و گمشدهء مرا باز گردان،هر دو قسم‌ می‌تواند به دو صورت انجام گیرد: الف-متوسل به آنان،معتقد به الوهیت‌ و ربوبیت و یا لااقل سررشته‌دار بودن آنان‌باشد(و گمان نمی‌کنم در میان مسلمانان‌ چنین فردی پیدا شود)طبعا عمل او عبادت‌ این پیامبران و صالحان بوده و جزء مشرکان‌ خواهد بود. در پاسخ آن به گفتاری که در تعریف‌ عبادت یادآور شدیم،باید توجه کرد،زیرا جداسازی فعل خدا از فعل بشر این نیست‌ که کارهایی که سبب عادی دارند فعل بشر و کارهایی که علل غیبی دارند،فعل خدا باشند،بلکه مقیاس،این است که فاعل در (9)-از نظر علمی نباید گفت که اعتقاد به‌ الوهیت یا ربوبیت یا سررشته‌دار بودن معبود،جزء معنی عبادت است به گونه‌ای که دلالت لفظ عبادت‌ بر این قیود،از قبیل دلالت تضمنی باشد،بلکه مقصود این است که تعظیم در چنین شرایطی نام عبادت به‌ خود می‌گیرد،و این نوع تعریفها از قبیل«زیاده الحد علی المحدود»است و برای آن در لغت عرب نظایر فراوانی وجود دارد مثلا می‌گویند:صهیل،صدای‌ انجام فعل،مستقل باشد یا وابسته و اگر کسی بگوید:ای پیامبر گرامی با قدرت‌ الهی و وابستهء خود این دو کار را انجام ده، گام در دایره شرک ننهاده،بلکه متوسل به‌ اسباب شده است حالا آیا پیامبر در جهان‌ برزخ،دارای چنین قدرت وابسته‌ای هست‌ یا نه؟این مسئلهء دیگری است و ارتباط به‌ شرک و توحید ندارد،اگر او در این حالت‌ دارای چنین قدرتی باشد،قطعا درخواست ما صحیح بوده و در غیر این صورت،درخواست‌ نادرستی خواهد بود(و نه شرک)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.