Skip to main content
فهرست مقالات

المقنع نقابدار نخشب

نویسنده:

(5 صفحه - از 68 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : المقنع ،مقنع ،تاریخ بخارا ،ابومسلم ،المقنع نقابدار نخشب ،نخشب ،نرشخی ،ابوبکر ،طبری ،الوهیت ،ایران ،خواجه نظام‌الملک ،ماه ،زنان ،تاریخ طبری ،تجارب السلف ،ذکر ،مردم ،اسلامی ،بن المقنع به نخشب ،تهران ،صص ،ماه نخشب ،خصوص اشتغال المقنع ،ابن هندوشاه تجارب السلف ،ابومسلم ذکر ،ابوبکر محمدبن‌جعفر ،ادعای الوهیت ،آثار ،علم

خلاصه ماشینی:

"ابن داعی رازی در «تبصره العوام» عنوان می‌دارد که المقنع از فرقه رزامیان است که فرقه‌ای از ابومسلمیه هستند که المقنع ادعا کرد روح ابومسلم به وی منتقل شده است و او درشهرکش از ماوراءالنهر دعوی الوهیت کرده‌است (40) ازسوی دیگر، اشاره بدین امر که ابن داعی رازی عنوان می‌نماید که پس از در حجاب‌شدن المقنع و سپس در اثر الحاح پیروان خود بدانان آشکارشدن، که با حقه‌ای همراه بوده‌است که در اثر انعکاس نور آینه‌هایی که المقنع برای این کار تعبیه دیده بود که به سوختن جمعی از پیروان وی می‌انجامد، همراهان و پیروان وی صلا درمی‌دهند که «لاتدرکه الابصار» (41) می‌تواند به وجود خوارج و بسیاری غلات شیعه و مسلمانان آن عهد درجمع پیروان وی، اشارت داشته‌باشد. (48) بیرونی معتقد است که مقنع پس از شکست سپاهیان خلیفه مهدی به مدت چهارده سال حکومت کرد تا این که در سال 169 هجری (785- 786 میلادی) محاصره و به هلاکت رسید و برای این که جسدش به دست دشمن نیفتد و ادعای الوهیت وی، محقق گردد خود را در تنور انداخت تا جسدش متلاشی شود اما چنین نشد و جسدش در تنور یافت گردید. بیرونی معتقد است که مقنع پس از شکست سپاهیان خلیفه «مهدی»، به مدت چهارده‌سال حکومت کرد تا این که در سال 169 هجری محاصره و به هلاکت رسید و برای این که جسدش به دست دشمن نیفتد و ادعای الوهیت وی محقق گردد، خود را در تنور انداخت تا جسدش متلاشی شود، اما چنین نشد و جسدش در تنور یافت گردید."

صفحه:
از 68 تا 72