Skip to main content
فهرست مقالات

معقولیت و شواهد تجربی

نویسنده:

(43 صفحه - از 50 تا 92)

کلید واژه های ماشینی : معقولیت ،بارنز ،مکتب ادینبورا ،بلور ،معرفت ،معقول ،نظریه معقولیت طبیعی مکتب ادینبورا ،نظریه معقولیت طبیعی ،نظریه ،اجتماعی ،واقعیت ،معقولیت و شواهد تجربی ،تبیین ،علمی ،شواهد تجربی ،ارزیابی ،آراء ،واقعیت فیزیکی ،تأکید اضافه‌شده ،مواضع مکتب ادینبورا ،فهم ،آراء معرفت‌شناسی اجتماعی مکتب ادینبورا ،منطق ،تعلقات ،عقاید ،موضع ،فرهنگ ،استدلال ،سخن ،ظواهر

خلاصه ماشینی:

"با توجه به این امر، چگونه می‌توانیم در مقامی قرار گیریم که اشکالی از فرهنگ را که گالیله یا دکارت پیش نهاده‌اند ترجیح دهیم؟ بعلاوه، مطابق نظر بارنز، هیچ‌وجه تمایز مهمی میان شکل فرهنگ گالیله و شکل فرهنگ مخالفان وی وجود ندارد، به طوری که «بتوان علم را بخشی از فرهنگ محسوب کرد، همچون هر جزء دیگر فرهنگ» (همانجا)، اما اگر بواقع چنین است، چگونه می‌توانیم قائل به تمییز نهادن میان علم و سایر اجزای فرهنگ شویم؟ بعلاوه، چگونه می‌توانیم علم را ترجیح دهیم؟ و اگر هرگز بتوانیم تصور کنیم که می‌توانیم علم را ترجیح بنهیم، موازین و معیارهایی که این توانایی را به ما می‌بخشند چیستند؟ سؤال دوم به طور شگفت‌آمیزی هنگامی ظهور می‌کند که بارنز می‌گوید هسی اشکال و انواع مختلف فرهنگ، کهنه یا نو، را با اشکال و انواع مختلف معقولیت معادل می‌نشاند! هنگامی که بارنز اهداف و تعلقات را به منزله «علل» تحولات فرهنگی ذکر می‌کند قید و شرط روشنی قائل می‌شود بدین‌صورت که این قبیل علل «با توجه به پیش‌زمینه‌ای از شرایط ضروری» مؤثر واقع می‌شوند (همانجا: ص485؛ تأکید اضافه شده)، اما اگر این اظهارات با اصل «یکسانی» که نسبت به واقعیت فیزیکی در بالا اتخاذ شد، ناسازگار به نظر می‌آید، بارنز بلافاصله می‌افزاید که وی هرگز شکی نسبت به صدق تز دوهم ـ کواین نداشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.