Skip to main content
فهرست مقالات

انقیاد «جان استوارت میل»

نویسنده:

مترجم:

ISC (11 صفحه - از 119 تا 129)

کلید واژه های ماشینی : میل ،انقیاد ،زن ،جان استوارت میل ،فیلسوفی ،مرد ،برابری عقلی زن و مرد ،مهمل ،آزمایشهای ،کتاب انقیاد زنان ،اعتقاد ،برابری توان عقلی زن ،استدلال ،خطای ،کتاب انقیاد زنان خطایی ،استدلالهای کتاب انقیاد زنان ،طبیعت زن ،نظریه برابری عقلی زن ،کتاب ،خطای محوری کتاب انقیاد زنان ،انقیاد زن در برابر مرد ،عقلی زنان ،پرسش ،سخن ،فکر ،توان عقلی زن و مرد ،فلاسفه مهمل ،نظریه برابری ،آثار ،دفاع از نظریه برابری

خلاصه ماشینی:

"شاید تصور شود که این گزاره که «هنوز هیچ‌کس چیزی درباره طبیعت دو جنس (مذکر و مؤنث) انسانی نمی‌داند» برای سیر کردن اشتهای یاوه‌گویی هر فیلسوفی کافی باشد، اما برای میل کافی نبود، زیرا او برای تکمیل این گفته خود دوبار عملا در همان پاراگرافی که این دعوی را اعلام کرده است آن را نقض می‌کند. در نظر او، شرایط بیرونی دو جنس درگذشته احتمالا آنچنان متفاوت بوده است که این واقعیت زشت خللی در نظریه برابری ایجاد نمی‌کند، اما پرسش کوچکتری نیز در اینجا وجود دارد که به اعتراف خود میل، او را با مشکل خاصی مواجه می‌سازد و این پرسش به نقاشی و طراحی مربوط می‌شود. هیوم، در واقع، پرسیده بود که چگونه می‌توان از تجربه آموخت؟ مثلا چگونه می‌توان عقلا چیزی از گذشته درباره آینده استنتاج کرد؟ میل در طول باب سوم نسبتا طولانی کتاب منطق خویش توانسته است به نحوی با این پرسش، که سؤال واقعا بی‌معنایی است، کنار آمده و خشمگین نشود، ولی در فصل 21 نهایتا کاسه صبر او لبریز می‌شود و با عصبانیت (در واقع) می‌گوید: ما از تجربه می‌آموزیم که می‌توان از تجربه آموخت، پاسخ نامناسبی که خود میل برای اختفای آن تلاش چندانی به عمل نمی‌آورد. منظور من خطای پیوند زدن گزاره «من می‌دانم که انقیاد زن در برابر مرد غیرطبیعی است» با گزاره «طبیعت زن کاملا ناشناخته است یا اصلا چیزی به نام طبیعت زن وجود ندارد» است، زیرا میل در اینجا نیز همانند سه مورد پیشین به سادگی، سخن بی‌معنایی را که میلیونها انسان دیگر به طور مبهم قبلا بیان کرده بودند یا اصلا بیان نکرده بودند، به صورت صریح و آشکار اظهار کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.