Skip to main content
فهرست مقالات

علم، باور و معرفت شناسی اصلاح شده

مترجم:

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 156 تا 169)

کلید واژه های ماشینی : معرفت‌شناسی اصلاح‌شده، باور، ول‌تر، مبناگرایی، باور و معرفت‌شناسی اصلاح‌شده، علم، پلنتینجا، خدا، ول‌تر ستورف، عقلانیت، رورتی، اعتقاد، مبنایی، یقین، قیاس، پایه، خطا، دینی، گزاره، معیار، معقول، اعتقاد به خدا، قضایای پایه قابل استنتاج قیاسی، اعتقاد به خداوند، منکر، ول‌تر ستورف ادعا، خدا نامعقول بودن اعتقاد، نامعقول، ادعای علم، ریچارد رورتی

خلاصه ماشینی: "مطابق با قول وی، مطمئنا معرفت شناس اصلاح شده ملزم نیست که اعتقاد به کدو تنبل بزرگ را واقعا پایه بداند، اما مطلب این نیست، مسأله این است که آیا معرفت شناس اصلاح شده می‌تواند یک طرفدار و حامی جدی کدو تنبل بزرگ را (اجازه بدهید وی را کدوباور (2) بنامیم) نشان دهد که اعتقادش واقعا پایه نباشد و چنانچه معرفت شناس اصلاح شده بر چنین کاری قادر نباشد، آیا ما به مجموعه اقران نسبی گرایانه رورتی بازگشت نکرده‌ایم؟ آیا یک ناظر بیطرف حکم نمی‌کند که اختلاف عمده خداباور و کدوباور در ادعای واقعا پایه بودن، در این است که یکی از این دو، در مقایسه با دیگری از جمعیت طرفدار بیشتری برخوردار است؟ اما چگونه چنین امری مناسب و شایسته است؟ حتی اگر نقطه نظر پلنتینجا را مبنی بر اینکه هیچ چیزی از دست نمی‌رود، تصدیق کنیم و با اخراج موارد ظاهرا نامعقول جهت پایه بودن موافق باشیم، دشوار به نظر می‌آید که پیروان ادیان بزرگ جهان و منکران دین نتوانند ادعا کنند که اعتقاداتشان در سطح واقعا پایه‌ای علم، جای می‌گیرد. بدون وجود یک معیار برای آنچه که به نحو مشروع، علم تلقی می‌گردد (و بویژه بدون [ارائه[ معیاری جهت قضایای مبنا یا پایه) شخص‌متحیر می‌ماند که‌آیا معرفت‌شناسی‌اصلاح‌شده،می‌توانداز نسبی‌گرایی‌ای همچون نسبی‌گرایی رورتی، بدور ماند یا خیر، یا شاید هم علم به عنوان امری رایج و عام که مورد توافق همگان است، حقیقتا در معرض زوال و نابودی نیست، اما در این صورت باز شخص مبهوت و در تحیر است که آیا انتخاب بین معرفت‌شناسی اصلاح شده و شکاکیت ایمان گرایانه (1) (اینکه شخص به خداوند باور داشته باشد، منتها ادعای علم داشتن نکند)، چیزی جز ترجیح زبانی صرف، درباره چگونگی کاربرد لفظ مسلما مفید «علم» است یا خیر، زیرا چنانکه ریچارد پاپکین، (2) تاریخ فلسفه نویس برجسته شکاکیت، نشان داده است، شک‌گرایی در باب ارزش مدعیات علمی، بدون شک، با اعتقاد دینی ضرورتا ناسازگار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.