Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر رویکردهای تجددگرا ، پساتجددگرا و هرمنیوتیکی بر آموزش تاریخ

نویسنده:

مترجم:

ISC (17 صفحه - از 97 تا 113)

کلید واژه های ماشینی : تجددگرا، پساتجددگرا، تاریخ، پساتجددگرایی، جنکینز، نگرش، تاریخ‌نگاری پساتجددگرا بر تاریخ‌نگاری تجددگرا، رویکرد، تاریخ‌نگاری، مهارت‌های، History، تأثیر رویکردهای تجددگرا، آموزش تاریخ، نقد، تفسیر، هرمنوتیکی، نگرش پساتجددگرا، تاریخ‌نگاری پساتجددگرا، پساتجددگرایان، نگرش پساتجددگرا و نگرش هرمنوتیکی، نگرش‌های پساتجددگرا به تاریخ، تاریخ‌نگاری تجددگرا، نگرش تجددگرا، عینیت، استدلال، ارزیابی، جانب‌داری، حقیقت، پساتجددگرایان عقلانیت علی تجددگرایان، نگرش پساتجددگرا به تاریخ‌نگاری

خلاصه ماشینی: "تاریخ‌نگاری عینی که آرمان تجددگرایان است، بی معناست، هم چنان که مفاهیم «جانب‌داری» و «هم‌دلی» (4) ، که مبتنی بر این نگرش‌اند که گذشته به طور عینی بازسازی شدنی است، بی‌معنا هستند؛ بنابراین، پساتجددگرایان نتیجه می‌گیرند که تاریخ، طرحی واحد نیست، بلکه مجموعه‌ای از تفسیرهای غالبا ناسازگار و عرصه‌ای برای تفسیرهای رقیب است؛ و هیچ مبنای مشترکی میان تفسیرها موجود نیست که بر اساس آن بتوان استدلالی را پی‌ریزی کرد و هیچ معیار خنثایی وجود ندارد که با آن بتوان به داوری میان تفسیرها نشست. اگر حقیقتا معیار فراگیری وجود ندارد تا بتواند واسطه و حکم میان تفسیرها باشد (مطابق دیدگاه انکر اسمیت)، پس راهی برای انکار معیارهایی که مشخصا بی‌ربط و غیرعقلانی‌اند نیز وجود ندارد؛ به طور مثال، تفسیر تاریخی کیگسترا از شواهد مربوط به سوزاندن یهودیان در طی جنگ جهانی دوم را می‌توان ذکر کرد؛ او در تفسیرش ادعا می‌کند که توطئه‌ای صورت گرفته است تا اسطوره‌ی سوزاندن یهودیان (1) خلق شود. آنچه این دیدگاه از آن دفاع می‌کند، پرورش توانایی‌های دانشجویان برای کنار آمدن با تاریخ به منزله‌ی شکل خاصی از معرفت است؛ به عبارت دیگر، دانشجویان باید علاوه بر چیزهای دیگر، بتوانند تفسیرهای تاریخی غیرعقلانی را تشخیص دهند و به نقد آن بپردازند؛ زاویه‌ی دید تفسیرهای تاریخی گوناگون را بازسازی کنند؛ استدلال‌های مباحث و متون تاریخ‌نگاری را ارزیابی و نقد کنند؛ کاربرد شواهد تاریخی و اعتباری منابع به کار رفته در متون تاریخ‌نگاری را ارزیابی نمایند؛ به‌کارگیری استناد تاریخی توسط مورخان را نقادانه ارزش‌یابی کنند؛ و با تفسیرهای تاریخی متفاوت، وارد مناظره‌ی عقلانی شوند تا بتوانند افق دید تجربه‌شان را از گذشته بازتر سازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.