Skip to main content
فهرست مقالات

اخوت ایمانی در آموزه های اسلامی

نویسنده:

(26 صفحه - از 187 تا 212)

کلیدواژه ها :

قرآن ،سنت ،اخوت ،پیوند برادری ،جامعةایمانی ،روابطاجتماعی

کلید واژه های ماشینی : اخوت، ایمانی، پیوند، اخوت ایمانی، محمد بن یعقوب کلینی، اسلام، اجتماعی، قرآن، پیوند برادری و اخوت، برادری و اخوت

جامعة بشری از همگراییها و پیوندهایی متنوع برخوردار است که در این میان، پیوند «برادری و اخوت» در جامعة ایمانی استوارترین آنهاست. این پیوند که از ایمان سرچشمه می‌گیرد و در سطوح مختلف زندگی گسترش می‌یابد، در قرآن و به دنبال آن، در سیرة پیشوایان دین، نمودی ویژه یافته است؛ از این رو، برای استوارسازی روابط اجتماعی بر پایة ایمان و تحقق پیوند برادری و اخوت، راههایی کارآمد ارائه گردیده است. این جستار که با هدف بررسی و بازگویی این راهها نگاشته شده است، پس از بیان کاربرد اخوت در قرآن و ذکر مؤلفه‌های آن، به بیان شیوه‌های تحکیم برادری و اخوت و آسیبهای آن می‌پردازد و سرانجام، مهم‌ترین وظایف و حقوق متقابل برادری در جامعة ایمانی را یادآور می‌شود.

خلاصه ماشینی: "نخستین و ساده‌ترین معنای آن، این است که هر کسی در برابر خدماتی که از خود ارائه می‌دهد، نیازمندیهای خود را از خدمات و دسترنج دیگران تأمین می‌کند و جامعه در کامل‌ترین جلوه‌های جامعه و زندگی اجتماعی، در برادری ایمانی تجلی می‌یابد؛ زیرا با اخوت ایمانی، جامعه‌ای منسجم شکل می‌گیرد که فرد فرد آن به مانند پیکری واحد درمی‌آیند و این نیست جز آنکه جامعة ایمانی در عین کثرت، از وحدت و انسجام ویژه‌ای برخوردار است، چنان‌که امام صادق? 4. قهر و جدایی به لحاظ وجود تفاوتها در فهم و اندیشة بشر و نیز ناهمسانی در خصلتهای درونی و علقه‌های بیرونی، بروز اختلاف و چالش در زندگی اجتماعی، امری طبیعی و گریزناپذیر است؛ از این رو، نباید در برابر هر نوع اختلافی، موضع‌گیری کرد و واکنش نشان داد و یا هر مخالفی را به خودخواهی متهم کرد و برای همیشه با برادر ایمانی خود قهر کرد، بلکه لازم است تیرگیها را شفاف ساخت، چالشها را برطرف کرد و دلهای از یکدیگر سرد شده را گرمایی دیگر بخشید. [2] هرچند وظیفه‌مندی و رعایت حقوق برادران ایمانی از نوعی رابطة انسانی و ضرورت زندگی اجتماعی حکایت دارد، بدین‌سبب که این رابطه، چون با محوریت حق در میان مؤمنان انجام می‌گیرد، صورتی زیبا و پاداشی بزرگ می‌یابد؛ چنان که امام صادق?، رعایت حقوق برادری را نه‌تنها عبادت می‌داند، بلکه آن را برترین عبادت نیز شناسانده است: ما عبد الله بشیء أفضل من أداء حق المؤمن؛[3] خداوند به عبادتی برتر از ادای حق مؤمن، پرستش نشده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.