چکیده:
مطابق آیات و روایات، عالم تکوین در دو بخش عالم انوار و عالم اجسام خلق شده
است. عالم اجسام متوقف و وابسته به عالم انوار و عالم انوار مدبر آن است. اولین
مخلوق خداوند، نور وجودی حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله است که همه چیز از آنپیدا شده
و اصل عالم خلقت است. تعابیر مختلفی چون عقل، نور، روح و قلم درباره آن به کار
رفته است. انوار حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام ، فاطمه علیهاالسلام ، ائمه اطهار، انوار 124 هزار
پیامبر، عرش، کرسی، لوح، بهشت و انوار مؤمنین از نور وجودی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله آفریده
شده است. آب اولین مخلوق در عالم اجسام است که با واسطه از نور پیامبر صلیاللهعلیهوآله خلق
شده و از آن تمام این عالم ماده در شش روز از ایام ربوبی پدید آمده است.
خلاصه ماشینی:
"آیاتی که خلقت آسمان و زمین را با جزئیات بیشتری بیان میکنند: الف) خلقت زمین در دو روز، تقدیر روزی اهل زمین در دو روز و خلقت آسمان هم در دو روز بوده است: «قل أئنکم لتکفرون بالذی خلق الاءرض فی یومین وتجعلون له أندادا ذلک رب العالمین * وجعل فیها رواسی من فوقها وبارک فیها وقدر فیها أقواتها فی أربعة أیام سواء للسائلین * ثم استوی إلی السماء وهی دخان فقال لها وللاءرض ائتیا طوعا أو کرها قالتا أتینا طائعین * فقضاهن سبع سماوات فی یومین وأوحی فی کل سماء أمرها وزینا السماء الدنیا بمصابیح وحفظا ذلک تقدیر العزیز العلیم»(فصلت، 41/ 9 - 12) ب) فتق آسمان و زمین بعد از رتق آنها: «أولم یری الذین کفروا أن السموات والاءرض کانتا رتقا ففتقناهما وجعلنا من الماء کل شیء حی أفلا یؤمنون»(انبیاء، 21 / 30) ج) گسترش زمین بعد از خلق آسمان: «أأنتم أشد خلقا أم السماء بناها * رفع سمکها فسواها * وأغطش لیلها وأخرج ضحاها * والاءرض بعد ذلک دحاها * أخرج منها ماءها ومرعاها * والجبال أرساها * متاعا لکم ولانعامکم»(نازعات، 79 / 27 - 33) از آنجا که آیات قرآن بهخلاف روایات منقول از معصومین علیهمالسلام به نقطه شروع خلقت و مخلوق اول اشارهای نداشته و کیفیت خلقت را به تفصیل بیان نکرده است، از این رو، اگر درصدد درک نظام آفرینش از دیدگاه دین اسلام هستیم، بهناچار باید ابتدا روایات را بررسی کنیم."