چکیده:
یکی از تحریفات شناختی که نقشی اساسی در ایجاد افسردگی و اضطراب دارد، تفکر تساویگونه
است. این تحریف که همواره در فرآیند نتیجهگیری ظاهر میشود، ذهن فرد را در موقعیت
انعطافناپذیری قرار میدهد، به گونهای که شخص را از تفسیرهای متنوع دربارهی حوادث و امور
بازمیدارد.
این تفکر تساویگونه مادر تحریفات است، زیرا سایر تحریفات توسط آن شکل میگیرند. در
این مقاله نحوهی پدیدآیی تفکر تساویگونه و نقش آن در ایجاد اختلالات روانی توضیح داده
میشود؛ همچنین به عنوان شناخت درمانی بنیادین، روشهای آزمون واقعیت برای چالش این
تحریفشناختی تشریح میشود و دو نمونهی بالینی که توسط این روشها درمان شدهاند، ارائه
میگردند. این نوع شناختدرمانی نهتنها خطاهای شناختی بیماران را اصلاح میکند، بلکه میتواند
دیدی درست را برای آنان ایجاد کند تا جهان و حوادث را با امید و انعطاف بیشتری بنگرند. در این
مقاله به موضوع تساوی بیم و امید (خوف و رجا) به عنوان نتیجهی حذف تفکر تساویگونه توجه
شده است.
خلاصه ماشینی:
"تکالیف شناختی و رفتاری علاوه بر چالشهای کلامی که با مراجع در طول جلسات درمان صورت میگیرد ـ که البته میتوان این آگاهی را در مراجع با معرفی چند کتاب به وی و درخواست خواندن آنان و آوردن خلاصهی این مطالب به جلسهی درمان داشت (نمونهای از کتابدرمانی) ـ تا مراجع به بینشی در مورد امور و حوادث، مانند آنچه مشروحا توضیح داده شد، برسد و دیدی جدید از بعد فرهنگی نسبت به واقعیتها و امور بیابد، چند تکلیف شناختی ـ رفتاری به مراجع داده میشود تا وی با انجام آن و آوردن نتایج آن به جلسه، هرچه بیشتر با واقعیت خارجی ارتباط یابد و آزمونی برای افکار و تصورات خودش داشته باشد؛ به عبارت بهتر، هدف این تکالیف تست واقعیت و درنتیجه، مقابله با تحریفات شناختی، از جمله تفکر تساویگونه است.
داشتن جلساتی با حضور مشاوران در کنار معلمان فیزیک و ریاضی و دانشآموزان مفید است؛ زیرا اگر این موضوع را معلمان فیزیک و ریاضی به دانشآموزان توضیح دهند که تساویها و تساوی انگاشتن امور چیزی است که در فیزیک و ریاضی، به دیدگاه واقعیت مطلق برمیگردد و نمیتوان در فیزیک به واقعیت مطلقی اعتقاد داشت (فلک، 2003) و فقط در مرحلهی ذهن ممکن است اینگونه اطلاقها دربارهی پدیدهها وجود داشته باشد و در واقعیت خارجی، امور و مسائل، بهویژه امور فردی و اجتماعی به گونهای دیگر است، میتواند در پیشگیری از افسردگی و ایجاد امیدواری در زندگی نوجوانان، بسیار مؤثر باشد."