Skip to main content
فهرست مقالات

گزاره ها: گزاره اول:میراث قیام مشروطیت(1)

(47 صفحه - از 245 تا 291)

کلید واژه های ماشینی : مشروطیت، استبداد، نائینی، اسلام، حکومت، سیاسی، فقهاء، ولایت، مساوات، دینی

خلاصه ماشینی:

"»(44) مرحوم نائینی می‌فرماید که چون در دو وظیفه شرعی "امر به معروف" و "نهی از منکر"، اهمال می‌شود، مردم، اسیر ظلم و استبداد شده‌اند و تنها راه نجات، اداء تکالیف شرعی به ویژه امر به معروف و نهی از منکر در مسائل اجتماعی و سیاسی و حکومتی است: «بواسطه اهمال این دو وظیفه مهم شرعیه که از مبانی اسلام است ـ از سعادت و حظی که سلطانشان بصرافت طبع خود و باقتضای مسلمانی و با فطرت انسانی از مقام "انا ربکم الاعلی"، تنزل و بهمان غصب مقام "ولایت"، قناعت و از غصب رداء کبریائی، اغماض نماید و "آزادی خدادادی" ایشان را واگذارد و از تحکمات خودسرانه، رفع ید کند ـ محرومند و کسب آزادی و حقوق غصب شده و جلوگیری از تحکمات و تمهید عوامل حفظ استقلالشان به غیرت دینی و اتحاد ملی و ترک سستی خودشان در امر باین معروف و نهی از همین اعظم منکرات، منوط است و به اندک توانی از رقیت فاسدان گذشته حتی به عبودیت کافران هم منتقل خواهند بود؛ لذا امید است که این آخرین نفس را بعون‌الله از دست ندهند و کوتاهی این "امر به معروف" و "نهی از منکر" را بیش از این روا ندارند، اساس عدل را که موجب بقاء ملک است، بپا داشته و بنیان ظلم را که مایه انقراض است منهدم سازند، رقاب و حقوق مغصوبه مردم را اعاده کرده و ریشه شاه پرستی که سلسله جنبان تمام خرابیها است از مملکت براندازند و لذت عدل و احسان را بکام سلطان بچشانند و از مقام راه زنی و چپاول‌گری و قصاب بشر بودن، ترقیش داده بتخت سلطنتش بنشانند، همینکه چند صباحی حقیقت حکومت و حلاوت عدالت و محبوبیت قلوب ملت را ادراک کند و از عالم سبوعیت و راه زنی بوادی انسانیت و مملکت داری و نوع‌پروری قدم نهاد، اگر از فطرت، منسلخ نشده باشد البته در رفع موجبات توحش و تنفر، از بذل جهد بیدریغ و دسته شاه پرستان و غارت‌گران مفسد را بالطبیعه بخود راه نخواهد داد؛ انشاءالله تعالی ولاحول ولاقوة‌الا بالله‌العلی العظیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.