Skip to main content
فهرست مقالات

گزاره دوم: علامه جعفری و شوراها

(10 صفحه - از 292 تا 301)

کلید واژه های ماشینی : شوری، مشورت، اسلام، احکام، مردم، اجتماع، عقل، آراء، حق، احکام ثانویه

خلاصه ماشینی:

"(11) می‌توان با کمترین تتبع، امثال عبارات فوق را از همه متفکران شرقی و غربی به طور فراوان جمع‌آوری کرد، بسیار خوب، با این فرض که اعتدال فکری و عقل سلیم در افراد معدودی از انسان‌ها وجود دارد چگونه می‌توان مشورت و محصول آن را به عنوان واقعیت تلقی نموده و آن را پذیرفت؟ پاسخ این سؤال از دیدگاه اسلام بدین قرار است: اولا ـ تعلیم و ترتیب و ارشاد دائمی و مستمر انسان‌های جامعه اسلامی، برای آگاهی و برخورداری از منطق واقعیات و تصفیه درونی مردم را همواره وظیفه اصلی خود می‌داند. البته معنای اینکه احکام ثانویه، معلول استنباط فقیه جامع‌الشرایط است، آن نیست که احکام ثانویه، ارتباطی به دلایل چهارگانه ندارند، بلکه مقصود اینست که با نظر به اصول و قواعد کلی که از آن دلایل، استفاده می‌شوند، برای حفظ کیان جامعه اسلامی، علل و انگیزه‌هائی موجب می‌شود که فقیه جامع الشرایط با ولایتی که دارد یا با مشورت فقهای دیگر حکمی را بر اساس مصلحت جامعه، صادر نماید. جنبه پیرو و پسینی و متغیر فقه و حقوق اسلامی در موضوعات و زمنیه احکام ثانویه است که تحقیق و تشخیص آنها به عهده خود مردم است، آن مردمی که از آگاهی کامل و عدالت یا وثوق برخوردار باشند و از اینجا است که می‌گوییم: (حکومت مردم بر مردم) به این معنی در اسلام جریان دارد، زیرا انتخاب شئون حیات و کیفیت آنها در زمینه همه موضوعات زندگی مادامیکه با نهی صریح برخورد نکند، در اختیار خود مردم است و چون اسلام این اختیار در انتخاب را پذیرفته و شوری و جماعت را بر مبنای «یدالله مع‌الجماعة» اصل قرار داده است، بنابراین حکومت مردم بر مردم را در سطحی عالی پذیرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.