Skip to main content
فهرست مقالات

اسلام و سرمایه داری

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سرمایه، اسلام، اخلاق، سرمایه‌داری، امام، عقل، قرآن، امام علی ( ع )، اقتصادی، عواطف

خلاصه ماشینی: "اگر اموال و سرمایه‌ها در جهتی درست‌و انسانی هدایت نشود، و در خدمت کل جامعه‌بشری قرار نگیرد، و از صورت ابزاری و آلی درآمده و به صورت هدف واصل در نزد گروهی‌خاص ذخیره گردد، مردود است‌بعبارت دیگر،بعد منفی سرمایه‌داری، مردود است زیراعملکردهایی ناعادلانه و راه‌کارهای ظالمانه وضدانسانی دارد و اقتصاد بازار آزاد که رکن‌قرائت لیبرال - سرمایه‌داری از جامعه مدنی‌غربی است، دقیقا" بر همین عملکردها وراهکارها مبتنی شده است. (13) تعبیرهای دیگری نیز در قرآن آمده است، که گر چه از این ریشه و ماده نیست; لیکن در ژرفای معنا، به همین حقیقت نظر دارد، یعنی بعد منفی وتباهگر مال اندوزی و باز دارندگی سرمایه‌داری‌را تبیین می‌کند چون: ... چون تلاشهای اقتصادی آنگاه که ازاهداف تامین نیازهای انسانی و رفاه همگانی دور گردد و مال‌اندوزی، هدف شود و آزمندی پدید آید،فرصت فکر کردن درباره همه چیز جز افزایش سود و سرمایه را از انسان می‌گیرد و از همدمی با خرد ودریافت فروغ آن باز می‌دارد، و دیگر نمی‌تواند از این فروغ، برای بازداری خود از تلاش دایم در طلب مال،و بیرون آوردن آن از چنگ دیگران، بهره‌مند گردد. همچنین داشتنهای افراطی، به زیستی افراطی و شهوتباره، و زیاده‌رویهای ویرانگر همه نیروهای‌آدمی می‌کشاند و انسان را در گرداب کاموری و شادخواری و لذت‌پرستی، غوطه‌ور می‌سازد و این شیوه‌هادر زندگی فردی نیز از عوامل تباهی جسم و روح و در نتیجه، خرد آدمی است; زیرا که کاموریهای افراطی ولذت‌پرستی و غوطه‌وری در خور و خواب و تمایلات جنسی، مایه تباهی جسم و هرز رفتن نیروها و از میان‌بردن سلامت و تعادل لازم در مزاج انسانی است، و موجب بر هم خوردن توازن در همه قوای انسانی بویژه‌عقل خواهد گردید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.