Skip to main content
فهرست مقالات

گزاره ها/گزاره اول: میراث قیام مشروطیت(2)

کلید واژه های ماشینی : مشروطه ،اسلام ،قانون ،شرع ،استبداد ،دین ،نبوت ،عدالت ،انگلیس ،عدل ،مساوات ،زنها ،حریت ،سیاسی ،احکام ،قانون الهی ،شریعت ،شیخ شهید ،حقوق ،اجراء ،مردم ،باب موضعگیری سیاسی شیخ شهید ،اجراء قانون الهی ،مقصود ،قانون اسلام ،جعل قانون ،احکام الهی ،حقوق شرعی مردم و آزادیها ،حریت و مساوات ،احکام شرع الهی

خلاصه ماشینی:

"اگر در این کار، قوت اسلام بود پس چرا اشخاص‌معروف به تقوی و زهد و ایمان و شعائراسلام، خوار و موهون شده ولی فرقه‌های ضاله و ملاحده و آثارکفر، قوی و ظاهرشده‌اند؟ چرا اینهمه در جرایدشان تکریمات از فرقه زرتشتی و شاهان و سلاطین‌کیان می‌کردند و شاهان را که خبیث‌ترین طوایفند، طایفه نجیبه می‌خوانند؟ چرا اینهمه جرائد پر ازکفر را که سبب تضعیف مسلمین است منع نمی‌کردند و اگر گرفتن و منع آنها ممکن نبود پس چگونه‌گرفتن و مجازات کردن آن ملای پیرمرد ریش سفید و مقتدر و امثال آن ممکن بود؟ اگر بنای آن، به‌امر بمعروف و نهی ازمنکر بود چرا اینک حسب‌القانون، سد این باب شده است و به هر کس حرفی ازاین باب زده، می‌گفت که شرف مرا بردی؟ اگر بنای آنان بر دولت اسلام است، چرایک عضوی از روس‌پول می‌گرفت و دیگری از انگلیس و چرا هر روزی یک ماده فسادی برپا کردند و نمی‌گذاشتند که شعله‌فساد و ظلم و تعدی و هرج و مرج بخوابد؟» 10- «لائیسیته‌انگلیسی‌»،جایگزین‌آرمانهای‌اصیل‌قیام: شیخ تصریح می‌کند که گروهی، عوامانه، بازی خوردند و گمان نمودند که همه بدنبال عدالت و مساوات‌ اسلامی و آزادی شرعی‌اند ولی اینان باید بدانند که مراد روشنفکران غربگر او وابسته، اجراء عدالت‌اسلامی و تامین حقوق و آزادیهای مشروع و مفید سیاسی و فرهنگی و اجتماعی نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.