Skip to main content
فهرست مقالات

ماجرای روشن فکری در جهان اسلام

نویسنده:

مترجم:

(24 صفحه - از 209 تا 232)

کلید واژه های ماشینی : اسلامی ،جهان اسلام ،روشنگران ،فکر ،دین ،زن ،امت اسلامی ،اروپا ،روش ،ظلم ،حرکت ،امراض ،وضع ،حجاب ،کلیسا ،سیاسی ،عقب‌ماندگی ،مرض احوال امت اسلامی ،زنان مسلمان ،آزادی فکر و آزادی سیاسی ،احوال امت اسلامی ،حرکت روشنگری ،مردم ،مساله آزادسازی زنان مسلمان روش ،کار ،میان اوضاع امت اسلامی ،آزادی سیاسی ،عقب‌ماندگی سیاسی و عقب‌ماندگی فکری ،مساله آزادی زن ،حرکت اسلامی

خلاصه ماشینی:

"با این‌ حال‌ چنان‌ نیست‌ که‌ همواره‌ هر نوطلب‌ و نوگرایی‌ بر حق‌ باشد و یا حداقل‌ راه‌ درست‌ را بپیماید و حتی‌ با فرض‌ نیت‌ خیر و حسن‌ او، می‌توان‌ این‌ امر را برای‌ انجام‌ کار نیک‌ و درست، که‌ همان‌ روشنگری‌ و اصلاح‌ خطا و سیئات‌ باشد، کافی‌ و وافی‌ دانست‌ و چه‌ بسا در تاریخ‌ روشنفکری، بارها خودشان‌ به‌ آفات‌ و آسیب‌هایی‌ دچار شده‌اند که‌ در مقایسه‌ با حرکت‌های‌ مقابل، فاصله‌ی‌ زیادی‌ میان‌ آنان‌ وجود ندارد. خطای‌ اصلی‌ روش‌ این‌ دسته، عدم‌ درک‌ آنان‌ از فرق‌ موجود میان‌ امت‌ اسلامی‌ کنونی‌ و اروپای‌ قرون‌ تاریک‌ وسطا است‌ که‌ برای‌ رهایی‌ خود چاره‌ای‌ جز کنار انداختن‌ دین‌ یا حداقل‌ محدود کردن‌ آن‌ به‌ رابطه‌ی‌ میان‌ بنده‌ و خدا به‌ صورتی‌ که‌ در واقعیت‌ زندگی‌ سلطه‌ای‌ نداشته‌ باشد، ندید. از جمله‌ این‌که‌ گفته‌ می‌شود که‌ اسلامی‌ که‌ شما از آن‌ صحبت‌ می‌کنید، کجا است؟ این‌ اسلام‌ فقط‌ مدت‌ کمی‌ زندگی‌ کرده‌ و از آن‌ پس‌ راه‌ انحراف‌ و کجروی‌ را در پیش‌ گرفته‌ است، منظور شما از اسلام‌ چیست؟ یا این‌که‌ می‌گویند: اسلام‌ نسبت‌ به‌ زمان‌ خود یک‌ گام‌ رو به‌ جلو و پیشرفت‌ بود، ولی‌ پس‌ از چندی‌ اهداف‌ و مقاصدش‌ پایان‌ یافت‌ و اکنون‌ به‌ صورت‌ یک‌ عقب‌ ماندگی‌ و انحطاط‌ ناشایسته‌ در آمده‌ است. البته‌ این‌ خطا، نابخشودنی‌ است، زیرا اولین‌ ادعای‌ روشنگران‌ به‌ کارگیری‌ عقل‌ و عقلانیت‌ است، و اگر آنان‌ عقل‌ خود را --- چنان‌ که‌ باید --- به‌ کار می‌گرفتند، حقایق‌ گفته‌ شده‌ و تفاوت‌ آن‌ دو حالت‌ را درک‌ کرده‌ و از این‌ رهگذر، تفاوت‌ راه‌ علاج‌ را در می‌یافتند، ولی‌ آنان‌ به‌ خاطر تراکم‌ امور یا می‌توان‌ گفت‌ شدت‌ شیفتگی، نسبت‌ به‌ آن‌چه‌ می‌گویند و انجام‌ می‌دهند آگاه‌ نیستند، هر چند ادعا می‌کنند که‌ در اوج‌ آگاهی‌ روشنایی‌ هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.