چکیده:
قرآن کتابی است هدایتگر و منبع همه علوم که دانشمندان علوم مختلف هر کس به اندازه خود از آن بهرهمند میگردد،که اولین تفسیر و تعلیم این کتاب آسمانی را پیغمبر بزرگوار شخصا به عهده داشت و با زبان بسیار ساده و جالب و در خور فهم همگانی مفاهیم آن را بیان می فرمود و پس از رحلت آن بزرگوار صحابه و تابعان عهدهدار تبین مفاهیم قرآنی شدند ولی با وسعت گرفتن دامنهٔ فتوحات اسلامی و تماس مسلمانان با فرق مختلف هر روز بحثهای مختلفی مربوط به عقاید و آرای مذهبی و … به میان آمد و در نتیجه در روش استفاده از تفسیر قرآن اختلافاتی بین علمای اسلامی ایجاد شد زیرا متصوفه، متکلمان، فلاسفه، اخباریان هر کدام برداشت ویژهای از مفاهیم قرآنی داشتند بنابراین نیاز شدیدی به تفسیر و تبیین آیات احساس شد و از قرن دوم به بعد دانشمندان تلاش کردند که به بیان (مراد اللّه) بپردازند و تفسیر نویسی شروع و تا به امروز ادامه دارد.در قرن ششم زمخشری کشّاف را و علامه طبرسی مجمع البیان را تالیف کردند و ابوالفتوح رازی هم تفسیرش را بر مذاق شیعه و به زبان فارسی نوشت که مورد توجه دانشمندان فریقین قرار گرفت و تذکره نویسان از او به تبحر در تفسیر یاد کردهاند.تفسیرش در سبک و نگارش از نثر فصیح آمیخته با علوم و فنون ادبی است و از اشعار عربی و فارسی برای تبیین مفردات جملات استفاده کرده و تفسیرش را با حمد و ستایش بر خداوند و سلام و درود بر پیغمبر اسلام آغاز کرده و با تنظیم اصولی در مورد علوم مختلف قرآنی به مطالب تفسیر پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
نخستین تفسیر فارسی شیعی یعسوب عباسی علی کمر چکیده قرآن کتابی است هدایتگر و منبع همه علوم که دانشمندان علوم مختلف هر کس به اندازه خود از آن بهرهمند میگردد،که اولین تفسیر و تعلیم این کتاب آسمانی را پیغمبر بزرگوار شخصا به عهده داشت و با زبان بسیار ساده و جالب و در خور فهم همگانی مفاهیم آن را بیان می فرمود و پس از رحلت آن بزرگوار صحابه و تابعان عهدهدار تبین مفاهیم قرآنی شدند ولی با وسعت گرفتن دامنهٔ فتوحات اسلامی و تماس مسلمانان با فرق مختلف هر روز بحثهای مختلفی مربوط به عقاید و آرای مذهبی و … به میان آمد و در نتیجه در روش استفاده از تفسیر قرآن اختلافاتی بین علمای اسلامی ایجاد شد زیرا متصوفه، متکلمان، فلاسفه، اخباریان هر کدام برداشت ویژهای از مفاهیم قرآنی داشتند بنابراین نیاز شدیدی به تفسیر و تبیین آیات احساس شد و از قرن دوم به بعد دانشمندان تلاش کردند که به بیان (مراد الله) بپردازند و تفسیر نویسی شروع و تا به امروز ادامه دارد.