Skip to main content
فهرست مقالات

تقارن و تغایر نظریه تفسیری علامه طباطبایی و مکتب تفکیک

نویسنده:

(4 صفحه - از 18 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : تغایر نظریه تفسیری علامه طباطبایی ،قرآن ،علامه طباطبایی ،علامه طباطبایی و مکتب تفکیک ،تفسیری علامه طباطبایی و مکتب ،روش تفسیر قرآن به قرآن ،تفسیر ،فهم و تفسیر کلام خدا ،قرآن کریم ،معرفت ،سنت ،اسلامی ،المیزان ،روش ،روش قرآن به قرآن ،اهل‌بیت ،علم ،ضرب قرآن به قرآن ،تفسیر قرآن کریم ،عربی ،مکتب معارف اهل‌بیت ،روش تفسیر کتاب خدا ،قرآن و علامه طباطبایی ،کتاب ،مبانی ،تفسیر کلام خدا پی ،سنت ملاک فهم حقایق قرآن ،روایات ،کتاب خدا ،مبانی معرفتی تفکیکیان

خلاصه ماشینی:

"22 نظریه استقلال کتاب خدا و کفایت آن برای مسلمین، نخستین بار توسط خلیفه دوم مطرح و توسط اهل‌سنت پذیرفته شد و مبنا قرار گرفت؛ بدین خاطر، این مذهب زودتر از تشیع نیازمند تأسیس اصول و قواعد روش شناختی فهم و تفسیر کتاب خدا و سنت دینی شدند و باز در همین راستا بود که نظریه عدالت صحابی شکل گرفت و اجماع - به عنوان یکی از مبادی معرفت دینی در این مذهب - پذیرفته شد؛ اما در مذهب تشیع، چون کتاب خدا و سنت پیامبر و ائمه(ع) از هم تفکیک ناپذیرند، علامه هم در روش تفسیری خود به طور مطلق و همه جانبه روش تفسیر قرآن به قرآن را در دستور کار خود قرار نداده، بلکه در همان تفسیر، بحث‌های روایی نیز وارد کرده تا چنین پنداشته نشود که او نقش ائمه را به عنوان سنت در تفسیر قرآن کمرنگ کرده است، اما در عین حال، وی معتقد است: ما جمیعت سنت را نیز از خود قرآن می‌فهمیم23 از این رو، قرآن، اصل و کلیت کلام و پیام الهی را بیان می‌کند و سنت، فرعیات و جزئیات آن را مطرح و تشریع کرده است24؛ از میان روایات هم آن قسم از روایات حجیت دارد که متواتر است، نه خبر واحد و به عبارت دیگر، قرآن و اهل بیت اگرچه مفهوما متفاوتند، اما مصداق واحدی دارند."

صفحه:
از 18 تا 21