Skip to main content
فهرست مقالات

آموزه های قرآن در استدلالهای رضوی

نویسنده:

(2 صفحه - از 5 تا 6)

کلید واژه های ماشینی : امام رضا ( ع ) ،مأمون ،خدا ،امام ،ایمان ،بداء ،ذبح ،عترت ،خداوند ،اسلامی ،امت ،ذبح عظیم ،عذاب ،حضرت رضا ( ع ) ،رضا ( ع ،آموزه‌های قرآنی ،آل ابراهیم و آل‌عمران ،کتاب ،حضرت ابراهیم ( ع ) ،برگزیدگان ،حضور امام رضا ،علمی ،آل ابراهیم کتاب ،قرآن در استدلالهای رضوی ،امام ( ع ،امام همام ،عترت و امت ،علت ،کتاب خدا ،علوم قرآنی

خلاصه ماشینی:

"شما چه می‌فرمائید؟ امام (ع) فرمود: من آنچه را گفتند نمی‌گویم، مراد خداوند از اصطفاء (برگزیدگان) عترت پاک پیغمبر است؛ اگر مراد امت بود باید همه در بهشت باشند، در حالی که به دنبال آیه مبارکه آمده است: «فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات باذن الله ذلک هوالفضل الکبیر2. ایمان پس از کفر عبدالواحدبن‌محمدعبدوس‌نیشابوری به سند متنی از ابراهیم‌ابن‌محمدهمدانی روایت کرده که گفت: از علی بن موسی الرضا (ع) پرسیدم خداوند عزوجل به چه دلیل فرعون را با اینکه ایمان آورد و به یکتائی او اقرار نمود غرق کرد؟ فرمود: برای اینکه وقتی او عذاب رابه چشم خود مشاهده کرد، ایمان آورد و ایمان پس از روبرو شدن با کیفر، پذیرفته نخواهد بود؛ و این حکم خدای تعالی درباره گذشتگان و آیندگان است؛ چنان که می‌فرماید: «فلما را وا بأسنا قالوا آمنا بالله وحده کفرنابما کنا به مشرکین فلم یک ینفعهم ایمانهم لما راوا بأسنا6."

صفحه:
از 5 تا 6