خلاصه ماشینی:
"ساختگی بودن اصل سند با توجه به اینکه همواره صحت سند را نمیتوان دلیل صحت روایت دانست، ایشان در مواردی با وجودی که در طریق روایت مشکل عمدهای وجود ندارد، احتمال دستبرد واضعان حدیث را موجه میداند؛ به عنوان نمونه در مورد روایتی که در اکمال الدین از محمد بن یحیی العطار و احمد بن ادریس از احمد بن محمد بن عیسی نقل شدهـ که روایت بسیار طولانی است و مشتمل بر کرامات و معجزاتی است که قبل از ولادت پیامبر به پنجاه سال، اتفاق افتاده است9 ـ میگوید: علی تقدیر صحته (سند)، فسلامة السند لا تثبت صدور الروایه عن المعصوم، فلقد روی الثقات عشرات الاحادیث المدسوسة التی وضعها المغیرة بن سعید و امثاله من الوضاعین و ادخلوها فی کتب اصحاب الامامین الباقر والصادق(ع).
89 تذکر موءلف الموضوعات در پایان هر دو بخش فضایل و مثالب، نمونههایی نیز از اهل سنت آورده است که به دلیل یکسان بودن معیارهای به کار رفته در نقد احادیث شیعی و سنی از آوردن آنها خودداری میشود قصد ایشان در این قسمت این بوده است که اثبات کند؛ همانگونه که کتب روایی اهل سنت در فضایل و مثالب از روایات غیر معتبر منقح نیست، این احتمال در کتب روایی ما هم وجود دارد و این آلودگی به کل احادیث لطمهای نمیزند و دست غلو و جعل احادیث شیعه و سنی، هر دو را آلوده است و بنابراین، این مشکل اختصاص به شیعه ندارد، بلکه از نظر ایشان احادیث غلو موجود در کتب شیعه به مراتب در غلو خفیفتر از روایات غلوآمیز اهل سنت هستند و هرگز در بین آنها ادعاهایی نسبت به حضرت علی(ع) وجود ندارد که به پای آنچه احادیث اهل سنت در مورد فضائل عمر و ابوبکر ادعا میکنند برسد."