چکیده:
پایههای اختلاف جریانهای حدیثی اهلسنت را میتوان در اعتبار، صدور و تفسیر حدیث خلاصه کرد. این اختلاف، در گذشته، سبب شکلگیری گروههای نصگرا، عقلگرا و صوفیه شده است. در عصر حاضر نیز، همان پایههای اختلاف، پنج گروه قرآنیون، نوگرایان، صوفیه، سلفیها و جریان غالب را شکل دادهاست. این مقاله، گزارشی اجمالی درباره این پنچ جریان بوده، در آن، به خاستگاه، داعیهداران، تأثیرگذاران و آثار منتشره شده از هریک از این جریانها اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
"1 * * * در تاریخ معاصر اهل سنت بر پایه همان محورهای پیشگفته (اعتبار، اثبات صدور و تفسیر)، پنج جریان مهم و جدی پیرامون حدیث به چشم میخورد که با اذعان به داشتن ریشههای تاریخی، بیشتر در فضای تحولات فکری و فرهنگی دنیای جدید شکل گرفته است.
ابوریه دو کتاب مستقل در تبیین دیدگاههای خود منتشر کرده است؛ یکی کتاب اضواء علی السنة النبویة أو دفاع عن الحدیث ـ که اولین بار در سال 1957م /1377ق ،به چاپ رسیده ـ و دیگری کتاب ابو هریرة شیخ المضیرة که به سال 1963م، منتشر شده است.
33 یادآوری میشود که به مناسبت تحلیل و تجلیل از اندیشههای غزالی بزرگداشتی در اردن به سال 1417ق/1996م، برپا شد و این آثار تاکنون درباره وی به چاپ رسیده است: ـ الشیخ الغزالی کما عرفته، یوسف القرضاوی، بیروت: موءسسة الرسالة، 1421ق/2001م، ـ العطاء الفکری للشیخ محمد الغزالی، فتحی حسن ملکاوی، عمان: المعهد العالمی للفکر الاسلامی، 1417ق/1996م، ـ موقف الشیخ الغزالی من السنة النبویة، یوسف القرضاوی، قطر: مجلة مرکز بحوث الشریعة والسنة، ش8، 1415ق/1992م.
دعوت به مراجعه مستقیم به کتاب و سنت و رها ساختن تقلید از ائمه مذاهب، زیرا گاهی مذهبیگری، سبب تقدم آرا و دیدگاهها بر نصوص میشود؛ به عنوان نمونه میتوان از این اثر نام برد که یکی از پیروان این مرام نوشته است: ـ بدعة التعصب المذهبی و آثارها الخطیره فی جمود الفکر و انحطاط المسلمین،50 محمد عید عباسی، این اثر که به قصد نقد پارهای از افکار رمضان بوطی (از نویسندگان معاصر سوریه) و ______________________________________________ 46."