چکیده:
روایت تصریح شده آن کس نزد خدا محبوبتر است که بیشتر به عیال خداوند انفاق کند. ب-خداوند کریم،چون بندگان خود را دوست دارد،فرمان داده که فقط او را بپرستند2زیرا شرافت و بزرگواری و وحدت و سربلندی جوامع بشری،در سایه ارتباط مستقیم با مالک الملک و الملکوت میسر میباشد و لا غیر. و انسانها،در سایه پرستش مستقیم حقتعالی، به لشگر عظیم توحید ملحق میشوند و به القاب:مؤمنین،متقین،محسنین و صالحین مفتخر میگردند.و به فوز و فلاح میرسند و از قدرت مطلقه و مزایای بیشمار لشگریان توحید بهرهمند میشوند. ج-چون در ارتباط با غیر حق،جز ذلت و تفرقه، زیان و پریشانی چیزی نصیب انسان نمیگردد، خداوند بندهاش را از پرستش غیرخودش نهی و توبیخ کرده است.3 د-لشگریان توحید که از آنها به مؤمنین خطاب میشود تا آنجا مورد عنایت خداوندی میباشند که خداوند متعال آنها را در ردیف خود و پیغمبر عزیزش قرار داده و شرافت و عزت را مخصوص خود و پیغمبر و مؤمنین میداند.4 باتوجه به نکات یاد شده،آیا شایسته است سپاهیان عزیز لشگر توحید،که در مقام عزت،همردیف خدا و پیغمبر قرار گرفتهاند، وضع آنها،زندگی آنها،عزت آنها،نیاز فردی و اجتماعی آنها،روابط آنها،آبرو و شخصیت آنها و...مورد توجه نباشد؟و از طرف فرمانده 2Lکل قدرت مطلقه الهی،تعالیمی در جهت رفاه سپاهیان لشگر عظیم توحید صادر نشده باشد؟ مسلما دستوراتی صریح در قرآن کریم آمده که مهندسی روابط و وظایف اخلاقی فرد را نسبت به کل طبقات جامعه مشخص میکند بنابراین رعایت مسائل اخلاقی از آن جهت فوقالعاده در اسلام حائز اهمیت میباشد که رابطه اخلاقی هر فرد با فرد طبقهی دیگر،چون مسئولیت افراد یک خانواده نسبت به یکدیگر،چنان صمیمی و با مهر و دلسوزی توأم خواهد بود که هیچ فردی در این مجموعه احساس غربت، بیگانگی،درماندگی و تنهایی نمیکند و میداند با پدیدآمدن مشکلات از هر نوعی(خانوادگی، مالی،عاطفی،و...)همه سپاهیان لشگر توحید،یکجا بسیج میشوند و در اسرع وقت به کمک و حمایت او قیام میکنند و او را از آن گرفتاری نجات میدهند. هر فرد مسلمان در جامعهی توحیدی از بدگویی،دشنام،تهمت و...رنج نمیبرد و از هر جهت در امان است. غرض آنکه،سپاهیان لشگر توحید به فرمان حق و تحت تعلیمات الهی با طیب خاطر زندگی میکنند و در امنیت کامل اجتماعی به سر میبرند لذا با قاطعیت میگوییم:جامعه اسلامی با حفظ روابط الهی خود در بین افراد،استوارترین و سرافرازترین جوامع میباشد.5 ما برای تبین اهمیت مهندسی روابط اخلاقی در جامعه اسلامی،در ابتداء باید نکاتی را مورد توجه و بررسی قرار دهیم تا بهتر به هدف مطلوب نائل شویم: الف-ما معتقدیم خداوند سبحان،نسبت به بندگان خود رئوف و مهربان است، *و الله رئوف رحیم* و در حدیث نبوی آمده: *الخلق الناس کلهم عیال الله فأحب الی الله انفقهم لعیاله1*. «همهی بندگان،بمنزله عیال و عائله خداوند میباشند.» بنابراین رفاه و آسایش و عزت و کرامت بندگان مورد عنایت خاص خداوند کریم میباشد چون در
خلاصه ماشینی:
"مورد توجه نباشد؟و از طرف فرمانده کل قدرت مطلقه الهی،تعالیمی در جهت رفاه سپاهیان لشگر عظیم توحید صادر نشده باشد؟ مسلما دستوراتی صریح در قرآن کریم آمده که مهندسی روابط و وظایف اخلاقی فرد را نسبت به کل طبقات جامعه مشخص میکند بنابراین رعایت مسائل اخلاقی از آن جهت فوقالعاده در اسلام حائز اهمیت میباشد که رابطه اخلاقی هر فرد با فرد طبقهی دیگر،چون مسئولیت افراد یک خانواده نسبت به یکدیگر،چنان صمیمی و با مهر و دلسوزی توأم خواهد بود که هیچ فردی در این مجموعه احساس غربت، بیگانگی،درماندگی و تنهایی نمیکند و میداند با پدیدآمدن مشکلات از هر نوعی(خانوادگی، مالی،عاطفی،و...
*ضلع دوم *روابط و وظایف مسلمانان نسبت به گروههای مختلف خارج از جامعه توحیدی اهل کتاب و اقلیتهای مذهبی *و لا تجادلو أهل الکتاب إلا بالتی هی أحسن إلا الذین ظلمو منهم* (عنکبوت64/92) *لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم أن تبروهم و تقسطوا إلیهم* (ممتحنه 8/06) مشرکین و کفار متجاوز *و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لا تعتدوا إن الله لا یحب المعتدین* (بقره 091/2) منافقین *فلا تتخذوا منهم أولیاء حتی یهاجروا فی سبیل الله فإن تولوا فخذوهم و اقتلوهم حیث وجدتموهم و لا تتخذوا منهم ولیا و لا نصیرا * (نساء 98/4) مستکبرین مترفین *و لا تطع من أغفلنا قبله عن ذکرنا و اتبع هواه و کان أمره فرطا* (کهف 82/81) *لا تمدن علینیک إلی ما متعنا به ازواجا منهم و لا تحزن علیهم و اخفض جناحک للمؤمنین* (حجر 88/51) ترجمه آیات و وظایف نسبت به گروههای خارج از جامعه توحیدی رفتار با اقلیتهای مذهبی الف-با اهل کتاب به بهترین طریق ممکن، برخورد و مجادله کنید مگر با ستمکاران آنها."