Skip to main content
فهرست مقالات

بیعت رضوان از نظر کلامی

نویسنده:

(13 صفحه - از 108 تا 120)

کلید واژه های ماشینی : بیعت، بیعت رضوان، خدا، رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم، قریش، رسول خدا، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم، رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم بیعت، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم، رسول خدا محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم، رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم، بیعت‌های رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، فرار، مکه، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم، اصحاب محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم، خداوند، روایت، محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم، عهد و پیمان، عثمان، جد بن قیس، علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام، حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم، اصحاب رسول خدا، عظمت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم، تاریخی، بهشت، زیر درخت

خلاصه ماشینی: "سرانجام عثمان برای این مأموریت اعزام شد و پس از آن، از درون مکه خبرهای نگران کننده‌ای رسید، رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مردم را برای بیعت فرا خواند و همگی اصحاب جز جد بن قیس که منافق بود در زیر درخت سمره با پیغمبر خدا بیعت کردند. 11 و در شأن نزول آیه‌ی هیجدهم سوره‌ی فتح می‌نویسند: در اهل حدیبیه نازل شده است و جابر گفت: ما در آن روز هزار و چهارصد تن بودیم، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «أنتم الیوم خیار أهل الأرض»: شما امروز بهترین مردم روی زمین هستید. ینکث» نیز مشعر بر امکان چنان چیزی است و تلاش برخی راویان در زمینه‌ی تعیین مصداق برای آیه و یاد کردن نام جد بن قیس به عنوان ناقض بیعت، تلاش مذبوحانه‌ای بیش نیست؛ زیرا گفتیم که او بیعت نکرد تا نکث و نقض کند و تاریخ در مورد کسانی که در غزوات رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از جلو دشمن فرار کرده‌اند و یکدیگر را متهم به جبن و ترسویی نموده‌اند، خاطره‌ها دارد. سخن فخر رازی که طاعت خدا و رسول را نشانه دخول بهشت تصور کرده و آیه دهم سوره‌ی فتح را نشانه خوشنودی مطلق خدا از اصحاب محمدصلی الله علیه و آله و سلم دانسته محل تأمل است؛ زیرا درست است که بیعت مشعر بر طاعت است و آن مقتضی دخول به بهشت می‌باشد لیکن اولا آن طاعت باید دوام داشته باشد و ثانیا به مانع برنخورد، هم‌چنان‌که رضایت الهی از موءمنان بیعت کننده مطلق نیست و پاداش بهشت مشروط به ایفا و ثبات در عهد وپیمان است که در ذیل آیه‌ی مذکور می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.