Skip to main content
فهرست مقالات

اعجاز و جهان علیت

نویسنده:

(9 صفحه - از 142 تا 150)

کلید واژه های ماشینی : اعجاز، علیت، معجزه، طبیعت، اعجاز معلول علت طبیعی، علت‌های، علت‌های طبیعی، اصل علیت، خدا، اعجاز و جهان علیت

خلاصه ماشینی:

"در این جا برای توضیح بیشتر و هم چنین آشنایی با موافقان این دیدگاه به آرای بعضی از آنها اشاره می‌کنیم: توماس آکویینی وی در معنای معجزه می‌گوید: معجزه به این معنا نیست که قانون طبیعی باطل شود یا موقوف و معطل گردد، معجزه خود طبق قانون اتفاق می‌افتد، اما چون معجزه بسیار نادر است ما نه علل و نه عمل آن را می‌توانیم تحقیق کنیم. در این جا به دیدگاه برخی که قایل به وجود علت یا علت‌های طبیعی برای اعجاز هستند، اشاره می‌شود: علامه طباطبایی در جهان ماده برای حوادث مادیه، علل و اسباب مادیه موجود است که تحقق هر حادثه‌ای، متوقف به تحقق آنها بوده و هیچگونه تخلفی در کار نیست، خواه ما بدانیم یا ندانیم. اما مدعای دیدگاه فوق این است که پیغمبر با ولایت تکوینی خود، دست به تسخیر و تصرف علت‌های طبیعی و معمولی عالم طبیعت می‌زند و با دخل و تصرف، به فعل وانفعالات مادی آنها شتاب بخشیده و زمان معلولی را که بر حسب عادت تحقق آن منوط به گذشت زمان زیادی است، به حداقل ممکن تقلیل می‌دهد. (15) بعض معاصران بعضی از محققان معاصر بعد از قول به عدم نقض اصل علیت به وسیله‌ی معجزه، در تبیین آن به تصرف آورنده‌ی معجزه در تقلیل زمان طولانی به حداقل ممکن اشاره می‌کند و تصریح می‌کند که اعجاز لازم نیست که حتما خارق قوانین طبیعی باشد. مطابق قرائت فوق، وقوع معجزه در عالم طبیعت، قوانین آن را نقض و خرق می‌کند، در عین حال، اتقان و اعتبار اصل علیت و استناد تمام پدیده‌ها به علت‌های خاص، به قوت خود باقی است و معجزه تنها خارق قانون طبیعت بوده و قوانین طبیعی را متوقف و ایستا می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.