Skip to main content
فهرست مقالات

مارتین هایدگر و هرمنوتیک فلسفی

نویسنده:

(26 صفحه - از 27 تا 52)

کلید واژه های ماشینی : هایدگر ،تأویل ،هرمنوتیک ،دازاین ،فهم ،هستی ،هایدگر و هرمنوتیک فلسفی ،انسان ،جهان ،مارتین هایدگر ،درک ،هرمنوتیک فلسفی هایدگر ،صدق ،متن ،روش ،هستی‌شناسی فهم ،مفهوم ،هایدگر درباره‌ی حقیقت معنا ،پرسش ،ساختار ،شناخت ،ذهن ،هایدگر درباره‌ی حالات نفسانی ،حقیقت ،کشف ،واقعیت ،تأویل فلسفی هایدگر ،روشن ،حالات نفسانی ،انسان درباره‌ی حقیقت هستی

خلاصه ماشینی:

"(2) تأویل و صدق اگر فلسفه خود گونه‌ای از تأویل است، چگونه می‌توان گفت که چنین تأویلی از تأویل‌های دیگر بهتر است؟ آیا فلسفه، تأویلی صادق است؟ آیا تأویل‌های دیگری نیز وجود دارند که به همین معنا صادق باشند؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها، هایدگر دو مفهوم حقیقت را از هم متمایز می‌کند: یکی همان مفهوم فلسفی متعارف صدق است، آنگاه که حکمی از واقعیتی درباره‌ی جهان پرده برمی‌دارد یا آن را کشف می‌کند (مطابقت ذهن با عین)؛ هایدگر معمولا در مورد چیزهایی که ویژگی دازاین را ندارند، این مفهوم از حقیقت را به مثابه‌ی هستی توصیف می‌کند و اصطلاح «کشف شدگی» را در مورد آن به کار می‌برد. (4) چکیده‌ی آرای هایدگر برای آن که بتوانیم درباره‌ی افکار و اندیشه‌های هایدگر، درباره‌ی هرمنوتیک به صورت دقیق و درست داوری کنیم، لازم است خلاصه‌ی دیدگاه‌های وی، با عبارت‌های گویا و روشن بیان شود: هستی و دازاین در هستی شناسی هایدگر، هستی به عنوان یک شی‌ء مورد مطالعه قرار نمی‌گیرد و از چیستی آن پرسش نمی‌شود، زیرا هستی از مقولات ماهوی نیست و تحت هیچ یک از مقولات عادی تفکر قرار ندارد، بلکه عام‌ترین مفهوم است و از این روی از بدیهی‌ترین مفاهیم نیز می‌باشد و لذا تعریف ناپذیر است ولی تعریف ناپذیری مفهوم هستی، دلیل بر آن نخواهد بود که انسان درباره‌ی حقیقت هستی به مطالعه و تحقیق نپردازد و آن را به عنوان مسأله‌ای از مسایل شناخت وپژوهش فلسفی قرار ندهد و تعریف آن را طلب نکند و از آن جایی که تعریف و شناخت مفهومی، میسر نیست باید راه دیگری را جستجو کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.