Skip to main content
فهرست مقالات

خاتمیت یا بسط تجربه نبوی؟!

نویسنده:

(15 صفحه - از 86 تا 100)

کلید واژه های ماشینی : وحی، بسط تجربه نبوی، پیامبر، تجربه، دین، قرآن، خدا، پیامبر اسلام، اسلام، سروش، حقانیت مدعیات تجربه‌ی پیامبری افراد، مدعیات، رسالی، بسط دهنده تجربه دینی پیامبر، شریعت، خداوند، نبی، صدق، وحی رسالی، رسالت، تجربه دینی، وحی رسالی و نبوی، واژه، پیرو شریعت پیامبر اسلام، جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش، حقانیت، دین خدا، پیامبر اسلام مدعیاتی، شیطانی، وحی نبوی و رسالی

خلاصه ماشینی: "اگر بنا بر تصدیق یا تکذیب باشد، باید به قوانین بیرونی نظر کرد» چنین می‌گوییم: از آن جا که ایشان تجربه‌ی رسالی را همانند سایر تجربه‌های دینی می‌داند، بر آن است که ادعاهای تجربه گر دلیلی بر صدق آن‌ها نیست و صدق سخنان او را نمی‌توان از ادعاهای خودش اثبات کرد؛ اما قرآن، وحی رسالی است که صدق و حقانیت آن در خود سخنان آن قرار دارد و به تعبیری، خود این سخنان [به تعبیر سروش این مدعیات]، معجزه‌ی جاودان است. در مقابل ادعای دوم او «که شخصی ممکن است تجربه‌ی پیامبری داشته باشد که از شریعت پیامبر اسلام تبعیت نکند»، می‌توان گفت: اولا آقای سروش در موضوع مدعیات تجربه‌گر مطرح کرد که «هیچ وقت صدق سخنان کسی را از روی ادعاهای خودش نمی‌توان اثبات کرد، اگر بنا بر تصدیق یا تکذیب باشد، باید به قوانین بیرونی نظر کرد. بنابراین اگر حالتی به انسان دست داد که از تغییر در شریعت و احکام اسلامی حکایت داشت؛ مثلا نماز نخواند، چون بر خلاف آیات قرآن است که می‌فرماید: «اگقیموا الصلوة» پذیرفتنی نیست و چاره‌ای جز آن نداریم که آن را وحی شیطانی بدانیم؛ چنان که قرآن در این باره می‌فرماید: «کذلک جعلنا لکل نبی عدوا شیاطین الانس والجن یوحی بعضهم الی بعض زخرف القول غرورا». همچنین اگر حالتی به انسان دست داد که دیگر نباید به شریعت اسلام عمل کند، این دیگر تجربه‌ی نبوی نیست؛ بلکه تجربه‌ی شیطانی است؛ زیرا یگانه معیار مدعیات شخص تجربه‌گر قرآن کریم است؛ حتی اقوال نقل شده از پیشوایان معصوم‌علیهم السلام را نیز باید با قرآن سنجید؛ از این رو ادعاهای جناب آقای عبدالکریم سروش، بر اساس مبانی قرآن صحیح نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.