Skip to main content
فهرست مقالات

امامت امامان در صحاح اهل سنت

نویسنده:

(15 صفحه - از 75 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : قریش، حدیث، رسول خدا، خلافت، امامان، اهل سنت، صحاح اهل سنت، پیامبر، دوازده، دانشمندان اهل سنت، رسول خداصلی الله‌علیه، نقل، بنی‌هاشم، خلفای دوازده‌گانه رسول خدا، سخن رسول خدا، خلفای دوازده‌گانه، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم، اسلامی، خلافت در میان قریش، خلیفه رسول خداصلی، بن سمره سخن رسول خدا، سخن، سنت رسول خدا، احادیث رسول خدا، سخن رسول خداصلی، پیامبر اسلام ( ص )، حدیثی از پیامبر اسلام، اهل‌بیت رسول خدا، مردم، امامان دوازده‌گانه اهل‌بیت

در صحاح اهل سنت ، حدیثی از پیامبر اسلام (ص) نقل شده که بر اساس آن ، حضرت ، تعداد خلفای خود را از دوازده تن معرفی کرده و برای آنان اوصافی برشمرده است . هم این تعداد ، و هم اوصاف یاد شده برای آنان ، در حدیث مزبور ، با دوازده امام مورد اعتقاد شیعه تطبیق می کند ...

خلاصه ماشینی: "6. اختصاص خلافت به قریش مسئله دیگری که کار دانشمندان اهل سنت را در توجیه حدیث امامان اثنا عشر دشوار ساخته وجود این اصل است که رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم در همه زمانها و مکانها تا قیامت، خلافت و رهبری امت اسلامی را حق اختصاصی قریش دانسته‌اند. نمونه‌هایی از احادیث این باب چنین است: عبدالله بن عمر از رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم نقل می‌کند که فرمود: «لا یزال هذا الأمر فی قریش ما بقی من الناس اثنان»(1)؛« همواره امر خلافت در میان قریش است ، تا آنگاه که دو نفر انسان در جهان باقی باشند». از احادیث فوق یک اصل اساسی استفاده می‌شود و آن این است که خلافت و جانشینی رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم پس از آن حضرت تا قیامت به قریش اختصاص دارد، و هیچ وقوم و قبیله دیگری را در آن سهمی نیست. 7. ضرورت وجود امام در هر زمان نکته دیگری که توجیهات دانشمندان اهل سنت را با مشکل مواجه می‌سازد احادیثی است که شماری از بزرگان صحابه در مورد ضرورت وجود امام در همه زمانها، از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده‌اند. بنی هاشم دودمان برگزیده شماری از دانشمندان اهل سنت در توجیه حدیث خلفای اثناعشر گفته‌اند: اگر مقصود رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از خلفای دوازده‌گانه که در حدیث جابر بن سمره و احادیث دیگر آمده، امامان دوازده‌گانه اهل بیت‌علیهم السلام بودند، باید رسول خدا می‌فرمودند «کلهم من بنی هاشم»(22) نه این که بفرمایند: «کلهم من قریش» چنان که اکنون در اکثر قریب به اتفاق تعابیر حدیث، موجود است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.