Skip to main content
فهرست مقالات

خدا، هستی و وجود

نویسنده:

مترجم:

(11 صفحه - از 51 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : تیلیش ،خدا ،الهیات ،هستی ،فلسفه ،رمزی ،دین ،خلقت ،آموزه ،الهیات نظام‌مند ،توصیف ،برهان ،فهم ،جهان ،مفهوم ،تمایز ،واقعیت ،فلسفه دین ،سخن ،سنتی ،کتاب الهیات نظام‌مند ،زبان ،تصور ،تاریخ ،پل تیلیش ،الهیات تیلیش ،انسان ،مفهوم خدا ،دیدگاه ،تصور خدا

خلاصه ماشینی:

"تیلیش در اواخر عمر خود، به آسانی، پذیرفت که کانت تأثیر سرنوشت‌سازی بر اندیشه او داشته و کلمات فوق‌العاده فصیح کانت در کتاب نقد عقل محض، ظاهرا توصیف بسیار مناسبی از تلقی وی از «مطلق» (10) است ـ که اگر می‌گفتیم: سلسله علل در این جهان به یک «علت» می‌رسد، که می‌توانست درباره خویش بگوید هر چیزی وابسته به اوست و در عین حال، نمی‌توانست خودش را به عنوان مطلق تعریف کند، اندیشه ما با شکاف کاملی روبه‌رو شده بود. در واقع، تیلیش تا آنجا پیش می‌رود که می‌گوید: اگر مفهوم وجود خدا را به پارادوکسی مسیح‌شناختی محدود می‌کردیم، برای الهیات سودمند می‌بود؛ دیدگاهی که یادآور تفسیر کیرکگارد مبنی بر این که خدا هست و در مسیح (یعنی در زمان) وجود دارد است، و در واقع دیدگاهی است که قدمت آن به آگوستین (430ـ 354) می‌رسد. به این ترتیب، برای تیلیش واقعا هیچ تفاوتی میان این باور و آنچه که حکمای الهی همچون بارت در مباحث خود اعتقاد دارند وجود ندارد؛ اینکه هرچند هیچ زمانی ماقبل خلقت نبوده، اما خلقت در زمان است و همراه با خدا ازلی است، منتها محتوایش زمانمند است؛ چون در زمان الهی است. به نظر می‌آید مقصود او این باشد که: سخن گفتن از خلاقیت ایجادی راهی برای تعیین رابطه میان واقعیت جهان و خداست، و خلاقیت ابقایی برای این است که چه تصوری از ماهیت جهان در حالی که با خدا رابطه دارد، داشته باشیم، یعنی می‌توان گفت: خلقت ایجادی، همان وجود جهان را و اینکه جهان اساسا چگونه به وجود آمده است «تبیین می‌کند»، اما خلقت ابقایی اعتقاد ما به یکنواختی و قانونمندی طبیعت را «توجیه می‌نماید»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.