Skip to main content
فهرست مقالات

دیالکتیک، دین و خشونت در تورات

نویسنده:

مترجم:

ISC (8 صفحه - از 68 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : تورات ،یهود ،اسرائیل ،خشونت ،تلمود ،یوشع ،قوم ،یهوه ،صهیونیست ،دین ،سفر ،فلسطین ،زمین ،اسطوره ،خشونت در تورات ،سرزمین ،زنان ،خداوند ،تاریخ ،نهر ،کتاب مقدس ،تثنیه ،ملت‌ها ،کتاب ،دین و خشونت ،عهد عتیق ،قوم برگزیده ،نسل ،نژادپرستی ،شهر

خلاصه ماشینی:

"از این‌رو، باستان‌شناسی اسرائیل ظهور یافت تا از لابه‌لای این علم، اسطوره‌های تورات را اثبات نماید و سرمایه‌های کلان و تلاش‌های عظیمی را در حفر وجب به وجب خاک فلسطین هزینه کرد، ولی نتیجه چه شد؟ شکست بزرگی که جوزف هرتسوگ، استاد دانشگاه و پروفسور در علم باستان‌شناسی از دانشگاه تلاویو ـ که در حفاری‌های مهم در «حاتور»، «مجیدو»، «تل‌عراد» و «بئرشبع» شرکت داشت ـ آن را بیان نموده و چنین می‌گوید: «امروزه برای دانشمندان روشن است که قوم اسرائیل در مصر اقامت نداشته و در بیابان سرگردان نبودند. » (36) او پس از توضیح مفصل و مستند در مورد بطلان اسطوره‌های تورات ـ که عناوین آن ذکر شدند و مهم‌ترین آن‌ها درباره قدس پایتخت کشور توحیدی بود؛ شهری که حفاری‌های 150 سال گذشته در بیان هر نوع آثاری از این کشور موهوم به شکست منجر شد ـ به طور خلاصه چنین می‌گوید: روشن است که قدس در دوران حضرت داود و سلیمان علیهماالسلام ، شهری کوچک بود، اما در هر حال، پایتخت امپراتور، که در اسفار تورات وصف آن آمده است، نبود. همچنین او نظریه اعتقاد ابتدایی به وحدانیت در دو مملکت اسرائیل و یهودا را از اساس ویران می‌سازد و درباره شکست کاوش‌های باستان‌شناسی در مورد خدایان زوج (یهوه و همسرش اشراه) و برکاتی که به نام خدای مذکر است، به طور خلاصه چنین می‌گوید: «تشکیک در پذیرش توصیفات تورات، در حقیقت، تردید در حق تاریخی ما در این سرزمین و شکست اسطوره ملتی است که مملکت اسرائیل پیشین را ایجاد کرده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.