Skip to main content
فهرست مقالات

عاطفه و تأیید والدین و رابطه آن با عواطف اخلاقی و رفتار کودکان

نویسنده: ؛

مرداد 1384 - شماره 92 (10 صفحه - از 74 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : عاطفه و تأیید والدین ،رفتارهای اخلاقی ،رفتار اخلاقی کودکان ،عواطف اخلاقی ،رفتار کودکان ،عاطفه مثبت ،عاطفه منفی ،تأیید والدین ،تأیید والدین بر پاسخ ،والدین بر رفتارهای اخلاقی ،عواطف اخلاقی کودکان ،تأیید والدین و رابطه ،عاطفه مثبت والدین ،ابراز عاطفی ،تعامل والدین ،تکمیل جورچین ،تأیید ،ایزنبرگ ،جورچین ،والدینی با تقلب ،احساس عاطفی ،عواطف منفی کودکان ،ابراز عاطفی کودکان ،والدین با احساس ،محور و رفتار اخلاقی ،عاطفه منفی والدین ،EISENBERG ،احساس محور کودکان ،منفی ،والدین و کودک

هرچند محققان تأثیر جامعه پذیری والدین بر زندگی کودکان را بررسی کرده اند، اما عجیب است که در خصوص اینکه عواطف اخلاقی و رفتار کودکان را چگونه می توان اجتماعی کرد، آثار اندکی موجودند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر عاطفه محسوس و تأیید والدین بر پاسخ های احساس محور و رفتار اخلاقی کودکان (مانند تقلب کردن) است. علاوه بر این، تأثیر متعادل ویژگی های ذاتی کودکان (مانند جنسیت) بر این رابطه بررسی شده است. 97 دختر و 119 پسر (با میانگین سنی 73 ماه) همراه با والدین در این پژوهش مشارکت داشته اند. کودکان پرسشنامه مرتبط به ابراز عاطفی و احساس عاطفی و همدلی را تکمیل کردند و هنگام انجام وظیفه، پایداری آنان در برابر اغواگری مشاهده شد. سرانجام، عاطفه و تأیید والدینی طی دو شرایط تعامل، بین یکی از والدین و کودک بررسی شد. نتایج نشان دادند عاطفه مثبت والدینی و تأیید آنان با احساسات کودکان رابطه مثبت دارد. در برابر، روش تعامل والدین با احساس کودکان ارتباطی نشان نداد. در باب رفتار اخلاقی کودکان، یافته ها اشعار دارند بر اینکه روش تعامل والدینی با تقلب پسران (نه دختران) برای تکمیل جورچین (پازل) مرتبط است. یافته های مزبور این عقیده را تأیید می کنند که اقدامات والدین از جمله عواطف آنان، به توسعه اخلاقی کودکان کمک می کنند. کارکرد اخلاقی کودکان نتیجه مهم فرایند جامعه پذیری است. اندیشه های حاضر در باب اخلاق کودکان، پدیده های متعدد ـ از جمله توسعه عواطف اخلاقی (مانند ابراز عاطفی و احساس عاطفی و احساس گناه)، همچنین رفتار اخلاقی کودکان (مانند استقامت در برابر وسواس و تقلب) ـ را شامل می شود. عواطف اخلاقی کودکان، بخصوص پاسخ های احساسی به ناراحتی دیگران به عنوان علایم رفتارهای پیش اجتماعی و توانایی برتر اجتماعی محسوب می شود. (هافمن، 1983; ایزنبرگ و فابز، 1992) علاوه بر این، چنین تصور می شود که تفاوت های فردی کودکان در رفتارهای اخلاقی آن ها، در تفاوت درون سازی اخلاقی و رشد خودآگاهی آنان ظاهر می شود. (کوچانسکا، 1991) از این رو، روش هایی که از طریق آن ها والدین بر رفتارهای اخلاقی کودکان اثر می گذارند باید شناسایی شوند. تأکید این مقاله بر جامعه پذیری اجتماعی کردن ـ عواطف اخلاقی و رفتار اخلاقی در دانش آموزان پیش دبستانی، همچنین کودکانی است که در مدارس ابتدایی تحصیل می کنند. با وجود آنکه شواهد موجودند که برخی از انواع احساسات، عواطف اخلاقی (از قبیل همدلی) را تقویت می کنند که با رفتارهای پیش اجتماعی و خشن ارتباط دارند، اما تعجب است که تحقیقات نسبتا اندکی درباب جامعه پذیر کردن عواطف اخلاقی کودکان انجام گرفته اند. (ایزنبرگ و فابز، 1998)

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.