Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگیهای تجربه دینی، دو منظر غربی و اسلامی

نویسنده:

(10 صفحه - از 18 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : تجربه دینی ،دینی ،عده ،متعالی ،حسی ،سرسپردگی ،امر متعالی ،آگاهی از امر متعالی ،اندیشمندان ،سرسپردگی تام ،ویژگی تجربه دینی ،غایی ،خداوند ،عده از اندیشمندان ،تام ،خدای تعالی ،عقلی ،دیدگاه قرآن ،سرسپردگی غایی ،علوم حسی ،فلسفه دین ،انسان ها ،علقه غایی ،علوم عقلی ،دیدگاه اندیشمندان ،خدای متعالی ،علقه تام ،اندیشمندان غربی ،حس و تجربه ،راه‌های تعالی

خلاصه ماشینی:

"ویژگی های «متعالی» از دیدگاه قرآن کریم متعالی کیست؟ صاحب علو و مرتبه از چه صفاتی برخوردار است؟ صفات ذاتی و غیر ذاتی آن کدام هایند؟ پاسخ همه این سؤال ها این است که «متعالی» از نظر قرآن کریم، فقط کسی است که مبدأ آفرینش است:(الله یعلم ما تحمل کل أنثی وما تغیض الأرحام وما تزداد وکل شیء عنده بمقدار عالم الغیب والشهادة الکبیر المتعال سواء منکم من أسر القول ومن جهر به ومن هو مستخف باللیل وسارب بالنهار) (رعد: 8ـ10); خدا از جنین هایی که هر انسان یا حیوان ماده ای حمل می کند آگاه است و نیز از آنچه رحم ها کم می کنند (و پیش از موعد مقرر می زایند) و هم از آنچه افزون می کنند، و هر چیز نزد او مقدار معینی دارد. ویژگی دوم این اثر آن است که از یک سو، مؤلف، خود به نوعی درد دین دارد و یکپارچه رأی به شکست براهین اثبات وجود خدا در غرب نمی دهد و از سوی دیگر، نه تنها اشراف قابل ملاحظه ای بر دیدگاه اندیشمندان مطرح شده در غرب دارد، بلکه به تجزیه و تحلیل آن ها می پردازد و آن ها را مستدلا نگاه می کند و به قضاوت می نشیند. پس این خود مؤید گفته قبلی است که گفتیم: این سوره کلام خدای سبحان است، اما به نیابت از طرف بنده اش و زبان حال بنده اش در مقام عبادت و اظهار عبودیت که چگونه خدا را ثنا می گوید و چگونه اظهار بندگی می کند و بنابراین، سوره اصلا برای عبادت درست شده و در قرآن هیچ سوره ای نظیر آن دیده نمی شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.