Skip to main content
فهرست مقالات

طبقه بندی مفاهیم از منظر معرفت شناسان مسلمان

نویسنده:

(9 صفحه - از 28 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : مفاهیم ،طبقه‌بندی مفاهیم از منظر معرفت ،طبقه‌بندی ،معرفت ،طبقه‌بندی مفاهیم ،مفاهیم ماهوی ،ادراک ،ارسطو ،خیال ،مفاهیم ماهوی محسوس ،منظر معرفت شناسان مسلمان ،حسی ،مفاهیم ماهوی شهودی ،جزئی ،نفس ،عقل ،ذهن ،واقعیت ،شهودی ،قوه خیال ،مفاهیم جزئی ،ادراک حسی ،مفاهیم فلسفی ،کلی ،ماهیت ،تقسیم ،مصداق ،معقولات ،انسان ،مفاهیم غیرحقیقی

خلاصه ماشینی:

"البته می توان از راه مکاشفه و علوم حضوری به ماهیت های مجرد معرفت یافت; اما معمولا معرفت اشخاص به آن ها از راه مکاشفه یا علم حضوری نیست، بلکه عمدتا از راه عقل و استدلال عقلی یا از راه متون دینی و ادله نقلی به این گونه مفاهیم دست یافته اند و در نتیجه، معرفت کلی اشخاص به آن ها مسبوق به علوم حضوری نیست. بدین سان، علی رغم اینکه مفاهیم ماهوی ما به ازای خارجی جداگانه ای دارند و دو مفهوم ماهوی را نمی توان یافت که با یک وجود موجود باشند; زیرا حد وجودند، مفاهیم فلسفی و منطقی ما به ازای جداگانه ندارند، بلکه صرفا یک وجود را می توان به مفاهیم بسیاری متصف کرد; نظیر وجود انسان که قابل اتصاف به واحد، بالفعل، حادث، ممکن، معلول و مانند آن هاست. اما مفاهیم دسته دوم; یعنی مفاهیمی که از اجزای ماهیت تام بوده، خود ماهیت ناقص به شمار می روند: آشکار است که آن ها مفاهیم منطقی نیستند; زیرا مفاهیم منطقی اوصاف موجودات ذهنی، یعنی صور و مفاهیم ذهنی، هستند و حال آنکه این گونه مفاهیم، یعنی مفاهیم دسته دوم، در واقع اجزاء ماهیت نوعی تام اند; به تعبیر دیگر، اجناس و فصول ذهنی اند که هنگامی که بشرط لا لحاظ شوند، ماده و صورت خارجی خواهند بود. به نظر می رسد که از منظر صدرالمتألهین و پیروان وی مسئله اصالت وجود یا ماهیت نقشی در این بحث ندارد; زیرا بنا بر هر دو مبنا مفاهیم ماهوی; نظیر انسان، اسب، نقره و درخت، حقیقتا و بالذات بر واقعیت های عینی و خارجی صادق است و مصداق بالذات دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.