Skip to main content
فهرست مقالات

طبقه بندی مفاهیم از منظر معرفت شناسان مسلمان

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 28 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : مفاهیم، طبقه‌بندی مفاهیم از منظر معرفت، طبقه‌بندی، معرفت، طبقه‌بندی مفاهیم، مفاهیم ماهوی، ادراک، ارسطو، خیال، مفاهیم ماهوی محسوس

خلاصه ماشینی:

"البته می توان از راه مکاشفه و علوم حضوری به ماهیت های مجرد معرفت یافت; اما معمولا معرفت اشخاص به آن ها از راه مکاشفه یا علم حضوری نیست، بلکه عمدتا از راه عقل و استدلال عقلی یا از راه متون دینی و ادله نقلی به این گونه مفاهیم دست یافته اند و در نتیجه، معرفت کلی اشخاص به آن ها مسبوق به علوم حضوری نیست. بدین سان، علی رغم اینکه مفاهیم ماهوی ما به ازای خارجی جداگانه ای دارند و دو مفهوم ماهوی را نمی توان یافت که با یک وجود موجود باشند; زیرا حد وجودند، مفاهیم فلسفی و منطقی ما به ازای جداگانه ندارند، بلکه صرفا یک وجود را می توان به مفاهیم بسیاری متصف کرد; نظیر وجود انسان که قابل اتصاف به واحد، بالفعل، حادث، ممکن، معلول و مانند آن هاست. اما مفاهیم دسته دوم; یعنی مفاهیمی که از اجزای ماهیت تام بوده، خود ماهیت ناقص به شمار می روند: آشکار است که آن ها مفاهیم منطقی نیستند; زیرا مفاهیم منطقی اوصاف موجودات ذهنی، یعنی صور و مفاهیم ذهنی، هستند و حال آنکه این گونه مفاهیم، یعنی مفاهیم دسته دوم، در واقع اجزاء ماهیت نوعی تام اند; به تعبیر دیگر، اجناس و فصول ذهنی اند که هنگامی که بشرط لا لحاظ شوند، ماده و صورت خارجی خواهند بود. به نظر می رسد که از منظر صدرالمتألهین و پیروان وی مسئله اصالت وجود یا ماهیت نقشی در این بحث ندارد; زیرا بنا بر هر دو مبنا مفاهیم ماهوی; نظیر انسان، اسب، نقره و درخت، حقیقتا و بالذات بر واقعیت های عینی و خارجی صادق است و مصداق بالذات دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.