Skip to main content
فهرست مقالات

پنهان بودن خدا الحاد را توجیه نمی کند

نویسنده:

مترجم:

ISC (11 صفحه - از 73 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : خدا، خداوند، محبت، انسان، پنهان بودن خدا، معرفت، توجیه، توحید عبری، شناخت، پنهان بودن

یکی از پرسش های اساسی که دغدغه همیشگی تمام انسان ها، بخصوص فیلسوفان دین بوده و هست، این است که آیا قراینی بر وجود خدا هست یا نه. پاسخی که راسل به این مسئله داده این است که چنین قراینی وجود ندارد و اگر فرضا خدایی وجود داشته باشد، خود مقصر است که قراین کافی در اختیار انسان ننهاده است. نویسنده، که از فیلسوفان دین و موحد است، برآن است تا به این استدلال پاسخ داده و بابررسی انواع قراین و ادله، قراین بر وجود خدا را فراوان بداند. پل موزر در پاسخ به اینکه چرا تمام انسان ها نمی توانند به این شناخت نایل آیند، معتقد است که چون آنان از توانایی خود برای شناخت خدا استفاده نمی کنند، تقصیر متوجه خود آن هاست. وی با مراجعه به متون مقدس و استناد به آن ها، این شناخت را از طریق مواجهه مهربانانه و صمیمانه با خداوند می داند. بنابراین، اگر بناست خدا را بشناسیم، لازم است در بینش و نگرش خود نسبت به خداوند و قراین دال بر وجود او تغییری به وجود آوریم. دیدن قراین وجود خدا و شناخت او به چشم بینا برای دیدن و گوش شنوا برای شنیدن نیاز دارد. (مترجم)

خلاصه ماشینی:

"مسئله اساسی این است: انسان ها چگونه می توانند معرفت از خدای عبری به دست آورند؟ معرفت درست نسبت به خدای عبری ]حضرت[ عیسی در خصوص وعظ های رسالت خود برای معرفی پادشاهی خدا این گونه دعا می کند: ای پدر، مالک آسمان و زمین، تو را ستایش می کنم که این امور را از دانایان و خردمندان پنهان داشتی و به کودکان مکشوف فرمودی; بلی، پدر که همچنین منظور نظر تو بود. ([13]) آیا خود را کسانی می دانیم که خدا را می شناسند؟ بخصوص، آیا خود را کسانی می دانیم که می دانند خدا وجود دارد بدون اینکه خدا را پروردگاری بدانند که عامل اخلاقا متعالی در زندگی ماست؟ برخی از مردم چشم بسته پاسخ مثبتی را مفروض می گیرند، اما این رویکرد مشکل را حل نخواهد کرد; زیرا حتی پرسش متقدم وجود دارد: چه کسی صلاحیت دارد تا تعیین نماید که چگونه می توان خدا را شناخت; ما انسان ها یا خدا؟ با توجه به فروتری عقلی و اخلاقی ما نسبت به خدا، آیا می توانیم به نحو مستدل از خدا توقع داشته باشیم که حامی شیوه های مورد علاقه ما نسبت به شناخت خودش باشد؟ شاید معاف نمودن خدا از شناخت خودش، لطف صادقانه و هدیه حقیقی او باشد که پذیرش خوشایند را ایجاب می کند. از این رو، معرفت فرزندی مورد بحث متکی بر محبت الهی اخلاقا تغییردهنده ای است که ویژگی عاشق بودن را در فرزندان واقعی خودش ایجاد می کند، حتی در زمانی که چنین افرادی بخواهند تغییر خداوند را مانع شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.