Skip to main content
فهرست مقالات

نقش رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی

نویسنده: ؛

زمستان 1383 - شماره 24 (26 صفحه - از 7 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : قانون اساسی ،رئیس‌جمهور ،مسئولیت اجرای قانون اساسی ،قوه مجریه ،تنظیم روابط قوای سه‌گانه ،اجرای قانون اساسی ،رئیس‌جمهور در اجرای قانون ،قانون اساسی جمهوری اسلامی ،ریاست قوه مجریه ،اجرای قانون ،جمهوری اسلامی ایران ،شورای بازنگری قانون اساسی ،دلایل بازنگری و حذف مسئولیت ،قوای سه‌گانه ،بازنگری قانون اساسی ،قانون اساسی در اصل ،مسئول اجرای قانون اساسی ،رئیس‌جمهور در قانون اساسی ،مقام رسمی کشور ،جمهوری اسلامی ،مذاکرات بازنگری قانون اساسی ،مذاکرات شورای بازنگری قانون ،تنظیم روابط ،رئیس قوه مجریه ،رئیس‌جمهوری بالاترین مقام رسمی ،مقام رسمی ،مقام رهبری ،حوزه قوه مجریه ،مجلس شورای اسلامی ،قبال اجرای قانون اساسی

قانون اساسی بیان‌گر آرمان‌های یک ملت است و به همین دلیل اجرای آن خواست کلی آنان به شمار می‌رود. مسئولیت تحقق این خواسته در اصل 113 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عهده رئیس جمهور نهاده شده است؛ اما گسترة این مسئولیت تا چه اندازه است و در برابر این وظیفه، رئیس جمهور از چه اختیاری برخوردار است؟ بررسی تاریخی و سیر تصویب اصل یاد شده و مقایسه آن با قانون اساسی فرانسه، نشان می‌دهد که نویسندگان قانون اساسی، در این زمینه اقتباس از دیگران داشته‌اند و به رغم پیش‌بینی «مسئولیت اجرای قانون اساسی» برای رئیس جمهور، اختیارات و ساز و کارهای متناسب با آن را تبیین نکرده‌اند. از این رو در این باره دو نظریه اصلی وجود دارد؛ نظریه‌ای که دامنه این مسئولیت را به همه قوا و نهادهای حاکمیت تعمیم می‌دهد و نظریه‌ای دیگر که آن را محدود به حوزه قوه مجریه می‌کند. مقاله حاضر در صدد است تا ضمن «بررسی تاریخی و حقوق تطبیقی» به دیدگاهی اصولی درباره چرایی و چگونگی تدوین اصل یکصد و سیزدهم دست یابد و سپس به تبیین و نقد نظریه‌های گوناگون در خصوص «مسئولیت اجرای قانون اساسی در اصل 113» بپردازد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.