Skip to main content
فهرست مقالات

تأمل معرفتی و روش شناختی درباره جدایی فروید و یونگ

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1384 - شماره 1 (24 صفحه - از 29 تا 52)

کلیدواژه ها : فروید ،یونگ ،ژرار ،عقده ادیپ ،حصر گرایی روش‌شناختی ،آرزوی تقلیدی

کلید واژه های ماشینی : فروید ،یونگ ،عقده ادیپ ،جدایی فروید و یونگ ،ادیپ ،فروید و یونگ ،روانکاوی ،ژرار ،آرزوی تقلیدی ،فروید از منظر عقده ،جدایی یونگ ،ادیپ به مسئله ،فروید و یونگ الگو ،تقلیدی بر سر روانکاوی ،وساطت ،نظریه‌های عقده ادیپ ،تمایلات جنسی ،یونگ الگو و عاملی ،تقلیدی ،جنسی ،ادیپ و آرزوی تقلیدی ،قراملکی ،زیگموند فروید ،وساطت درونی ،موضوع آرزو ،دیدگاه ژراردی ،دیدگاه یونگی ،نظریه ژرار ،میل جنسی ،دیدگاه فرویدی

جدایی یونگ، شاگرد و پسر خوانده علمی فروید، از استادش، از حوادث تأمل‌برانگیز در تاریخ علم است. گستردگی مطالعات هریک از این دو دانشمند سبب شده است که معرفت‌شناسان یا متألهان در این زمینه تأمل کنند. از این روی تبیینهای مختلفی از این حادثه ارائه شده است. در این نوشتار، سه تبیین عمده مورد بررسی قرار گرفته است: الف) دیدگاه فرویدی: فروید از منظر عقده ادیپ به مسئله می‌نگرد و یونگ را پسری می‌داند که قصد پدرکشی علمی دارد؛ ب) دیدگاه یونگی: حصر توجه فروید به نظریات خویش در روانکاوی، عدم تحمل آرای دیگران، تعمیمهای ناروا و در یک کلام حصرگرایی روش‌شناختی فروید سبب اصلی قطع این ارتباط است؛ ج) دیدگاه ژراردی: فروید و یونگ الگو و عاملی هستند که در یک آرزوی تقلیدی بر سر روانکاوی، به عنوان موضوع آرزو به دام افتادند. عامل در این نظریه می‌کوشد الگو را از صحنه رقابت حذف کند. هریک از این سه تبیین از دیدگاه خاصی به این مسئله چند تباری می‌پردازد. پس، صرف‌نظر از انتقادات احتمالی وارد بر هر نظریه، در مقام جست‌وجوی چرایی این جدایی، پذیرش هریک از این تبیینها به معنای رد سایر آرا نیست.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.