Skip to main content
فهرست مقالات

ساختگرایی و نظریه «حق معتقد» ابن عربی

نویسنده: ؛

پاييز 1384 - شماره 2 (20 صفحه - از 39 تا 58)

کلیدواژه ها : انسان کامل ،ابن عربی ،ساختگرایی ،زمینه مندی تجارب عرفانی ،حق معتقد

کلید واژه های ماشینی : ساختگرایی ،عرفانی ،تجارب عرفانی ،تجربة عرفانی ،قیامت ،شهود حق ،زمینه‌های اعتقادی ،تجلی حق ،صوره ،تجربة ،فی کل صوره ،عارف کامل ،پیشین ،معتقدشان ،تجارب نهایی عرفانی ،الله ،خداوند ،انسان کامل ،فی صوره ،اعتقادی جزیی شهود ،زمینه‌های پیشین ،روز قیامت ،کل صوره ،زمینه‌های پیشین عارف ،اعتقادی پیشین ،تأثیر زمینه‌های پیشین ،اعتقادی وجود ،خلاف معتقدشان ،الگوی معرفتی ،نظریة حق

ساختگرایان شکل گیری تمام تجارب عرفانی را تحت تأثیر زمینه‌های پیشین ذهنی عارف، از جمله زمینه‌های اعتقادی می دانند. بررسی نظریة «حق معتقد» ابن‌عربی نشان می دهد که از نظر وی شهود حق در مراتب ابتدایی و متوسط تجارب عرفانی می‌تواند متأثر از زمینه‌های اعتقادی بوده و در قالب آنها شکل گیرد. در چنین مواردی الگوی معرفت‌شناختی ساختگرایی برای تبیین این تجارب مفید و کارساز خواهد افتاد. اما بنا بر همین نظریه، تجارب نهایی عرفانی، فناء و بقاء بعد الفناء، از دایرة شمول این قاعده خارجند و عارف کامل می‌تواند حق را فارغ از قالبهای ذهنی- اعتقادی جزیی شهود کند؛ علاوه بر این در نظریة «حق معتقد»، امکان شهود حق در هر مرحله‌ای برخلاف توقعات اعتقادی وجود دارد. در حالی که در نظریة، ساختگرایی هیچ گونه تجربة عرفانی نمی‌تواند از قالبهای اعتقادی پیشین فاصله گرفته و از آنها فراتر رود. بنابراین الگوی معرفتی ساختگرایی از نظر ابن‌عربی عاجز از تبیین تجارب نهایی عرفانی است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.